Nyhetsbrev från Handikappförbunden juli 2010

Handikappförbunden syns!

Ett mål för Handikappförbundens valkampanj Ingen är perfekt - dags att förändra Sverige är att göra handikappolitiska frågor synliga i valrörelsen. Under Almedalsveckan i Visby kom vi en bra bit på väg! Vårt tält nere i hamnen var välbesökt, och fullt av aktiviteter anordnade av medlemsförbund på plats. Överallt talades det om att handikapprörelsen verkligen syntes i Almedalen i år.

Journalisten K-G Bergström höll i utfrågningarna av partiledare och andra partiföreträdare med den äran. Vi fick vara med om att Socialdemokraternas Ylva Johansson gjorde en pudel, och att Kristdemokraterna dagen innan sin utfrågning beslöt att placera minister Maria Larsson i den heta stolen. Hon blev hårt ansatt av K-G Bergström och kunde inte lämna några konkreta löften.

Ju längre veckan framskred desto "viktigare" politiker kom och satte sig i  den bokstavligt heta stolen. Det bör vi nog se som ett tecken på att partitopparna tar oss och våra frågor på allvar.

Direktsänd TV med text och teckentolk i realtid

Under politikerveckan direktsände Handikappförbunden dagligen partiutfrågningarna med livetext och teckentolkning i realtid. I ett pressmeddelande ställde vi frågan Varför klarar inte public service och de kommersiella bolagen av att hantera den tekniken? Är ambitionsnivån för låg?

Sändningarna kommer att vara möjliga att se i efterhand, men utan text och tolk. Detta för att vi prioriterade direktsändningarna.
De bearbetade tillgängliga versionerna kommer under augusti så att fler kan få underlag för att välja parti.

Träget påverkansarbete ger resultat

Det politiska påverkansarbetet inför årets val började redan för två år sedan. Nu börjar det ge synliga resultat. Under Almedalsveckan var det en självklarhet för politikens toppar att stanna till en stund och diskutera när de blev haffade på gatan. Som Mona Sahlin, partiledare för (S), gjorde när Mikael Klein, politisk sekreterare på Handikappförbunden, ville prata med henne.

Också media uppmärksammade att Handikappförbunden är på gång. Söndagen den 4 juli - som var Moderaternas dag i Almedalen - publicerades i Svenska Dagbladet en artikel om arbetsmarknanden för personer med funktionsnedsättning. Dagens Samhälle publicerade på onsdagen en debattartikel kring fattigdom och utanförskap för unga med funktionsnedsättning.

TV4, Rapport, ledarskribenter på lokala tidningar, Dagens Nyheter - det var många som intresserade sig för vad vi gjorde i Almedalen och för våra frågor. Dagens Nyheter/Söndag intervjade Johan Seige som har bloggat på Ingen är perfekt om att bli sedd som först och främst människa och inte som blind människa. Intervjun publicerades den 11 juli. Den finns tyvärr inte att läsa på nätet.

Ungdomsförbunden tar plats

Unga allergikerUnga rörelsehindrade, Unga hörselskadade, Unga synskadade, Dövas ungdomsförbund med flera - handikapprörelsens ungdomsförbund tog stor plats i Almedalen. Det gjorde också HandikappHistoriska Föreningen (HHF).
I eftersnacket i tältet fanns varje dag någon av dem med och kommenterade den politiker som just utfrågats av K-G Bergström.

HandikappHistoriska Föreningen lanserade Boken "Bana väg" och ett seminarium om framtidens handikappolitik hölls med en panel bestående av gamla veteraner och unga aktiva.

Gammal och ung förstärker och behöver varandra, det blev än mer tydligt under Almedalsveckan.

"Endast funktionshinderrörelsen tänker på tillgänglighet under Almedalen"

Under Almedalsveckan gav sig sex stycken hörsel- och dövorganisationer ut under namnet Språk för alla, eller hur? för att undersöka tillgängligheten för personer med hörselnedsättning, dövblindhet eller dövhet. Resultaten visar att det är funktionshinderrörelsen själva som är bäst på tillgänglighet.

Läs hela pressmeddelandet från Unga Hörselskadade

"Betydligt sämre levnadsvillkor än genomsnittssvensken."

Fem dagar innan Almedalsveckan började, den 29 juni, publicerade Socialstyrelsen en rapport som konstaterar att människor med funktionsnedsättning har betydligt sämre levnadsvillkor än genomsnittssvensken. Rapporten visar att ekonomin är sämre, utbildningsnivån lägre och förankringen på arbetsmarknaden svagare.

- Särskilt utsatta är psykiskt sjuka 20-29-åringar som ofta lever på ekonomiskt bistånd, säger Socialstyrelsens överdirektör Håkan Ceder.

Läs hela pressmeddelandet från Socialstyrelsen

Media har följt upp, och måndag den 12 juli var nyheten i P1-morgon att psykiskt funktionshindrade får dålig hjälp. SVT/rapport följde upp på tisdagen med ett inslag om att många svenska kommuner brister i stöd till människor med psykiska funktionshinder.

Till Sveriges Radio P1-morgon

Till SVT/Rapports webbplats

Mer om Ingen är perfekt

Ingen är perfekt är Handikappförbundens kampanj inför valet 2010. Vi vill göra handikappolitiska frågor synliga under valrörelsen. Målet är att nästa regering har en tydlig handikappolitisk ambition.