Blue Wall Construction utsedd till Årets arbetsgivare av Galaxen Bygg

Blue Wall Construction utsedd till Årets arbetsgivare av Galaxen Bygg

Blue Wall Construction i Jönköping är utnämnd till Årets arbetsgivare av Galaxen Bygg. I konkurrens med fyra andra nominerade företag blev Blue Wall utvald tack vare sitt långsiktiga samarbete och sin kreativitet att hitta alternativa lösningar till arbetsuppgifter.

Juryns motivering:
Genom att vara kreativa att hitta alternativa lösningar till arbetsuppgifter har Blue Wall Construction i Jönköping kunnat anställa flera personer i behov av rehabilitering under många år. När de anställt från målgruppen nyanlända har Blue Wall Construction varit engagerade i att hitta lämpliga och motiverade handledare och arbetsuppgifter till kandidaten. Med en tro på mångfald och en positiv människosyn har de gett flera personer en ny möjlighet i arbetslivet.

Blue Wall Construction i Jönköping var en av totalt fem nominerade arbetsgivare. Alla nominerade arbetsgivare är lyckade exempel på hur personer som står utanför arbetsmarknaden kan få en ny chans i arbetslivet. Blue Wall Construction nådde ända fram bland annat tack vare exempel på lyckade rehabiliteringar där personen fått en reguljär anställning och att de även anställt från målgruppen nyanlända och långtidsarbetslösa.

Blue Wall Construction är verksamt inom entreprenad och byggservice i Jönköping med omnejd. Företaget har runt 80 anställda och har haft ett samarbete med Galaxen Bygg under många år.

"Vi är mycket stolta och glada över utnämningen och den fina motiveringen", säger Mattias Carlsson, vd på Blue Wall Construction. "Genom samarbetet med Galaxen Bygg tar vi tillvara kompetens hos personer som av någon anledning har nedsatt arbetsförmåga", fortsätter han.

Blue Wall Construction kommer att gratuleras med diplom och blommor när pandemin tillåter. Förutom detta är priset också en föreläsning för personalen på temat arbetsmiljö och hälsa.

Juryn bestod av Per Kågström, Vd på Galaxen Bygg, Johan Hallberg, Byggföretagen och ordförande i Galaxen Byggs styrelse, Carola Nilsson, Måleriföretagen och ledamot i styrelsen, Ola Olsson, enhetschef på Byggnads och ledamot i styrgruppen för samverkansgrupperna samt Maja Klasman, kommunikationsansvarig på Galaxen Bygg.

Genom att anställa personer med någon funktionsnedsättning och erbjuda anpassade anställningar eller anställa någon arbetssökande som är nyanländ eller långtidsarbetslös får företagen in värdefull arbetskraft. Samtidigt som arbetsgivarna förbättrar livet för enskilda individer gör de en samhällsinsats och bidrar till ökad mångfald. Det är ett samhällsengagemang Galaxen Bygg har velat synliggöra med nomineringarna och utnämningen till Årets arbetsgivare.

Galaxen Bygg är byggsektorns eget företag för arbetsplatsförlagd rehabilitering, arbetsmiljö & hälsa samt rekrytering av nyanlända och långtidsarbetslösa. Vi bidrar till ett hållbart arbetsliv i byggbranschen.

Galaxen Bygg grundades 1986 och ägs av Bravida, Peab, Skanska, JM, NCC samt Byggföretagen och Måleriföretagen. Galaxen Bygg är rikstäckande med kontor från Malmö i söder till Luleå i norr. Läs mer på galaxenbygg.se.