Ingela Rosendahl, HR-ansvarig på Blue Wall Construction

Blue Wall Construction

Blue Wall är nominerad till Årets arbetsgivare av Galaxen Bygg i region Mellan. Grattis! Företaget är en av totalt fem nominerade arbetsgivare i hela Sverige. I början på nästa år utses den slutliga Årets arbetsgivare.

Blue Wall Construction är verksamt inom entreprenad och byggservice i Jönköping med omnejd. Företaget har runt 80 anställda och har haft ett samarbete med Galaxen Bygg under många år.

I företaget finns exempel på lyckad rehabilitering där kandidaten fått en reguljär anställning. I nomineringen står bland annat: ”Företaget har i samband med rehabiliteringsanställningar varit enormt kreativa med att hitta alternativa lösningar till arbetsuppgifter. Företaget har varit tillmötesgående när det gäller behov av deltidsarbete och extra behov av friskvård som fått utföras på arbetstid.”

- Vi hjälps åt att ta tillvara personer som av någon anledning fått nedsatt arbetsförmåga. De som till exempel har någon form av förslitningsskador har i regel mycket kompetens och kunskap. Vi vill ta tillvara den, säger Ingela Rosendahl, HR-ansvarig på Blue Wall.

Blue Wall har också anställt från målgruppen nyanlända och har just nu en person anställd på företaget som lärling.

- Där var språket en utmaning i början, vilket kunde skapa en frustration bland kollegor då det kunde vara svårt att förmedla instruktioner, berättar Ingela Rosendahl. Men det här är en driven person och inställningen har ändrat sig snabbt. Nu är det en positiv erfarenhet.

Ingela Rosendahl ser kommunikation som nyckeln för att det ska fungera att anställa en person med särskilda behov. Dels måste personen själv vara rak med vad hen inte kan göra om det gäller en funktionsnedsättning, dels måste information till kollegor vara tydlig för att skapa förståelse för att det finns ett behov att anpassa arbetsuppgifter.

Samarbetet med Galaxen underlättar menar Ingela Rosendahl i och med att man får hjälp med handlingsplan och vid behov hjälpmedel.

- Det är kul att vi är nominerade, det visar att vi gör något bra och att vi har en positiv människosyn.

Galaxen Bygg är byggsektorns eget företag för arbetsplatsförlagd rehabilitering, arbetsmiljö & hälsa samt rekrytering av nyanlända och långtidsarbetslösa. Vi bidrar till ett hållbart arbetsliv i byggbranschen.

Galaxen Bygg grundades 1986 och ägs av Bravida, Peab, Skanska, JM, NCC samt Byggföretagen och Måleriföretagen. Galaxen Bygg är rikstäckande med kontor från Malmö i söder till Luleå i norr. Läs mer på galaxenbygg.se.