Leeman Entreprenad

Leeman Entreprenad

Leeman Entreprenad i Ängelholm är nominerad till Årets arbetsgivare av Galaxen Bygg i region Syd. Grattis! Företaget är en av totalt fem nominerade arbetsgivare i hela Sverige.

Leeman Entreprenad arbetar i nordvästra Skåne med entreprenad, byggservice och anläggning och har 60 anställda.

Arbetsgivaren har i några år rekryterat flera personer i behov av arbetsanpassningar via Galaxen Bygg och samtliga har så småningom kunnat anställas i en reguljär anställning på hundra procent.

Det tycker Carolina Höglund, HR-chef på företaget, är fantastiskt kul. Hon berättar att vägen dit inte alltid varit spikrak, men att de har lyckats tack vare envishet och ett genuint intresse för att ge någon en andra chans.

"Utmaningen med att anställa personer i behov av arbetsanpassning är att det kräver en tightare uppföljning", säger hon. "Vi är väl medvetna om att när vi tar oss an personen behöver vi lägga lite extra krut. Vi ger oss inte – det tror jag är en nyckel för att få det att fungera."

Genom att ha en samsyn med arbetsledaren är det lätt med dessa anställningar menar Carolina Höglund.

"Vi har fantastiska arbetsledare som anser att alla anställda har något att ta hänsyn till, ung som gammal eller de som arbetstränar. Har man bara en tro på folk så fungerar det här hur bra som helst", säger Carolina Höglund. "Och vi har dessutom full backning från Galaxen, vilket gör det lätt för oss."

Att det går så bra och att alla så småningom kunnat få en reguljär anställning är också en anledning till att Leeman Entreprenad är nominerade: ”Arbetsgivaren är väldigt noggrann med förarbetet och planering så att anpassningen ska bli så bra som möjligt och att företaget ska göra det yttersta för att få det att fungera. De planerar alltid för att kunna ta över personen i en reguljär anställning.”

Hur känns det att nomineras till Årets arbetsgivare?

"Vi är otroligt glada och stolta. Det krävs lite extra av oss, men inte så mycket så att vi inte kan göra det. Det känns bra att göra en god gärning för någon som inte hade kommit ut i arbetslivet annars. På så sätt får vi också en lojal arbetstagare. Nomineringen känns som ett bevis på att vi gör något bra", säger Carolina Höglund.