Leeman Entreprenad utsedd till Årets arbetsgivare 2021 av Galaxen Bygg

Leeman Entreprenad utsedd till Årets arbetsgivare 2021 av Galaxen Bygg

Leeman Entreprenad i Ängelholm är utnämnd till Årets arbetsgivare 2021 av Galaxen Bygg. I konkurrens med fyra andra nominerade arbetsgivare valdes byggföretaget ut tack vare att de under flera år kunnat anställa samtliga personer som haft behov av rehabilitering i en ordinarie anställning.

Juryns motivering:
Leeman Entreprenad har under några år gett flera personer en andra chans i arbetslivet. Genom att vid varje anställning göra en noggrann planering för att kunna individanpassa arbetsuppgifter i så stor utsträckning som möjligt har Leeman Entreprenad skapat en långsiktigt bra arbetsmiljö för personer i behov av rehabilitering. Tack vare en stor portion envishet och strukturerade uppföljningar har Leeman Entreprenad så småningom kunnat anställa samtliga personer i en ordinarie anställning.

Leeman Entreprenad i Ängelholm var en av totalt fem nominerade arbetsgivare. Alla nominerade arbetsgivare är lyckade exempel på hur personer som står utanför arbetsmarknaden kan få en ny chans i arbetslivet.

Leeman Entreprenad arbetar med entreprenad, byggservice och anläggning i nordvästra Skåne, har 60 anställda och har haft ett samarbete med Galaxen Bygg under några år.

"Vi är väldigt glada över utmärkelsen", säger Magnus Leeman, vd på Leeman Entreprenad. "Det känns som ett bevis på att vi gör något bra och att vi har lyckats med den här typen av anställningar."

Årets arbetsgivare kommer att gratuleras med diplom och blommor. Förutom detta är priset också en föreläsning för personalen på temat arbetsmiljö och hälsa.

Juryn bestod av Mats Pernhem, Vd på Galaxen Bygg, Johan Hallberg, Byggföretagen och ordförande i Galaxen Byggs styrelse, Carola Nilsson, Måleriföretagen och ledamot i Galaxen Byggs styrelse, Ola Olsson, enhetschef på Byggnads och ledamot i den centrala styrgruppen för samverkan i byggsektorn samt Maja Klasman, kommunikationsansvarig på Galaxen Bygg.

Genom att anställa personer med någon funktionsnedsättning och erbjuda anpassade anställningar eller anställa någon arbetssökande som är nyanländ eller långtidsarbetslös får företagen in värdefull arbetskraft. Samtidigt som arbetsgivarna förbättrar livet för enskilda individer gör de en samhällsinsats och bidrar till ökad mångfald. Det är ett samhällsengagemang Galaxen Bygg har velat synliggöra med nomineringarna och utnämningen till Årets arbetsgivare.

Läs mer om hur kriterierna sett ut och vilka andra företag som nominerats.