Resultat av transkriptomdata (RNA-genuttryck) har nu publicerats i Journal of Allergy and Clinical Immunology

Galderma meddelar publiceringen av ny data som visar nemolizumabs anti-inflammatoriska effekt och verkningsmekanism hos patienter med måttlig till allvarlig prurigo nodularis

• Prurigo nodularis (PN) är en sällsynt, potentiellt försvagande, kronisk neuroimmun hudsjukdom som kännetecknas av knölar i huden påstora delar av kroppen, vilket orsakar intensiv klåda.
  • Nemolizumab är den första experimentella monoklonala antikroppen i sitt slag som har visat sig blockera IL-31-signaler, vilka spelar en roll i patogenesen för PN.
  • Den genuttrycksdata som publicerades i veckan ger en inblick i nemolizumabs verkningsmekanism och dess effekter vid behandling av patienter med måttlig till allvarlig PN.
  • Resultaten visar att nemolizumab minskar IL-31-svar i hud med PN, vilket leder till dämpande av nedströms inflammatoriska svar och förbättringar vad gäller utslag, klåda och nervfunktion.
  • Resultaten kompletterar publicerad data från fas 2-studien, som visade en signifikant förbättring av PN-utslag och bekräftade effekten med mer än tre gånger så stor reduktion av klåda jämfört med placebo inom 48 timmar från den första dosen, och fyra gånger bättre sömnkvalitet jämfört med placebo redan dag 4.

Uppsala, Sverige – 14 december 2021 – Idag meddelade Galderma att Journal of Allergy and Clinical Immunology har publicerat genuttrycksdata som visar nemolizumabs verkningsmekanism samt antiinflammatoriska effekt hos patienter med måttlig till allvarlig prurigo nodularis (PN). Det bekräftar nemolizumabs potential som en del i behandlingen av PN för att reducera både klåda och svårighetsgraden av lesionerna hos PN-patienter.

- Transkriptom data är ett viktigt steg i valideringen av behandlingseffekten av nemolizumab, eftersom de ger en djupare förståelse för verkningsmekanismen på cellnivå. Med denna data utvecklar vi kunskapen inom dermatologi och bidrar till att öka förståelsen för sjukdomen PN. Befintlig data stärker hypotesen att nemolizumab kan komma att spela en viktig roll för patienter med måttlig till allvarlig PN. Detta kommer att verifieras under vår pågående nemolizumabs fas 3-studie gällande PN.
Dr Baldo Scassellati Sforzolini, Global FoU-chef på GALDERMA

PN är en sällsynt kronisk hudsjukdom som orsakar knölar och allvarlig klåda på stora delar av kroppen. Den leder ofta till en avsevärd försämring av livskvaliteten. Trots det stora otillfredställda medicinska behovet finns det för närvarande inga registrerade läkemedel.

Den data som publicerades i veckan ger den första kompletta överblicken över genuttryck, transkriptoma förändringar i PN-hud samt nemolizumabs verkningsmekanism, och bekräftar tidigare publicerad data.

Resultaten visar att nemolizumab minskar IL-31-svar i hud med PN, vilket leder till dämpande av nedströms inflammatoriska svar, inklusive Th2/IL-13- och Th17/IL-17-svar. Detta åtföljs av minskad keratinocytproliferering och normalisering av den epidermala differentieringen och funktionen. Resultaten visar förbättringar vad gäller lesioner, klåda, stabilisering av förändringar i extracellulär matrix samt processer associerade med den kutana nervfunktionen.

Den fullständiga publikationen finns på www.jacionline.org.

Om transkriptom data

Transkriptomik studerar RNA-transkript producerade av arvsmassan med hjälp av sekvensering med hög genomströmning och bioinformatik. Det kan fördjupa forskarnas förståelse för vad som utgör en specifik celltyp, hur celltypen fungerar i normala fall samt hur förändringar i normal genaktivitet kan återspegla eller bidra till sjukdom. Inom klinisk läkemedelsutveckling ger det en inblick i läkemedlets verkningsmekanism och kan bidra till att identifiera möjliga biverkningar tidigt i utvecklingsprocessen.

Om nemolizumab

Nemolizumab är den första humana monoklonala antikroppen i sitt slag som slår mot IL-31-α-receptorn och blockerar signaler från IL-31.[i] IL-31 spelar en viktig roll i flera sjukdomsmekanismer i såväl atopisk dermatit som PN, en sällsynt, potentiellt försvagande, kronisk hudsjukdom som orsakar knölar och allvarlig klåda på stora delar av kroppen. IL-31 har en unik betydelse för den direkta stimuleringen av de känselnervceller som förknippas med klåda, bidrar till inflammation och barriärdysfunktion och fungerar som en bro mellan immunförsvaret och nervsystemet samtidigt som den verkar direkt på strukturella hudceller. 2016 köpte Galderma rättigheterna till nemolizumab, ursprungligen utvecklat av Chugai Pharmaceutical Co., Ltd., för hela världen utom Japan och Taiwan. Nemolizumab är ett läkemedel på forskningsstadiet och under klinisk utveckling för behandling av atopisk dermatit och prurigo nodularis. Dess säkerhet och effektivitet har inte utvärderats fullständigt av någon tillsynsmyndighet.

[i] Saleem, M. et al. Interleukin-31 pathway and its role in atopic dermatitis: a systematic review. J Dermatology Treat.2017;28(7):591-599. DOI: 10.1080/09546634.2017.1290205

Galderma är världens största oberoende dermatologiföretag och finns i cirka 100 länder. Sedan starten 1981 har vi drivits av ett dedikerat engagemang för dermatologi. Vi levererar en innovativ, vetenskapligt baserad portfölj av sofistikerade varumärken och tjänster inom estetik, konsumentvård och receptbelagda läkemedel. Med fokus på konsumenternas och patienternas behov samarbetar vi med hälso- och sjukvårdspersonal för att säkerställa överlägsna resultat. Eftersom vi förstår att den hud vi befinner oss i formar våra livsberättelser, främjar vi dermatologi i varje hudberättelse.