Isa Andersson | Vatten finns i skopan bakom dörrn

Isa Andersson | Vatten finns i skopan bakom dörrn

Vi har glädjen att presentera Isa Anderssons andra separatutställning på galleriet!

I en tid där krig och kriser blivit en del av vår vardag söker Isa Andersson efter förlorad kunskap. I Vatten finns i skopan bakom dörrn utgår Andersson från sina farföräldrar som arbetade med jordbruk och ställer frågor om vilka kunskaper som gått förlorade. Bilden på farmodern som manövrerar en traktor är talande, den kvinnan levde med naturen och visste hur man skulle överleva i den. Hantverk var också en del av hennes vardag och hon använde redskap som man idag kan hitta på loppisar och undra vad det är för något. Själv är Isa Andersson glaskonstnär, även om hon är tveksam till att kalla sig det, eftersom hon inte kan blåsa glas själv. Det finns en symbolik i det, en förlorad kunskap, att arbeta med ett hantverk man själv inte behärskar. Gamla verktyg har fått nya blad i form av glas, det sköra glaset står i stark kontrast till det tunga kroppsarbetet som spadarna representerar. I kristider är det lätt att bli nostalgisk, att söka tröst och trygghet i det som fungerat förr. En nationalromantisk blick som värderar den förlorade kunskapen, men frågan är om den hade varit användbar idag?

Som ett motstånd mot den ångest och förtvivlan Andersson känner inför sin samtid har hon i den här utställningen försökt att inte bara kommentera sakernas tillstånd, utan även aktivera sig själv. Andersson har lärt sig hantverket att bygga gärdsgård enligt traditionella metoder. Förutom referensen till hantverk finns här även en referens till midsommar då man inom folktro ska klättra över sju gärdsgårdar och plocka sju blommor att lägga under huvudkudden för att drömma om sin tilltänkta gemål. Det finns en optimism i den handlingen, att trots ångest och förtvivlan våga drömma om en ljusare framtid.

Isa Andersson’s konstnärskap syftar att belysa en brytpunkt med hjälp av ytterligheter. Andersson hittar ytterligheterna genom att utforska fragment av igenkänning genom material och objekt. Objektet blir ett möte av skilda signaler och skapar en typ av kognitiv dissonans. Genom vardagliga föremål och materiella översättningar ställer jag frågor om hierarkier och status. Andersson’s formspråk är återhållsamt och skarpt och genom kristallklara glasobjekt och stiliserade installationer utmanar jag konventioner om skönhet och identitet.

Isa’s arbete kretsar kring skulptur i blandteknik, där glas är vanligt förekommande. Glaset spelar oftast en symbolisk roll i hennes skulpturer. En symbolik av transparens, ömtålighet som förstärks genom formgivningen och dess i tematik. Isa Andersson är utbildad vid Beckmans Designhögskola och har en masterexamen i design från Konstfack. Hon är aktiv i flera konst- och designprojekt och är en aktiv medlem i Misschiefs.