Konstnärssamtal Anna Bergman Jurell med Lotta Lewenhaupt

KONSTNÄRSSAMTAL

Anna Bergman Jurell & Lotta Lewenhaupt

Onsdag, 19 oktober, kl 17.00–18.00

Anna Bergman Jurell, vars utställning How it used to be (2022) visas på Galleri Duerr fram till och med den 5 november, i samtal med Lotta Lewenhaupt. Anna Bergman Jurell (född 1965 i Göteborg) är Stockholmsbaserad med bakgrund som kostymtecknare och scenograf. Hon har tidigare samarbetat med Ingmar Bergman i Strindbergs och Ibsens verk vilket har präglat konstnärsskapet. Bergman Jurells intresset för sekelskiftet 1900 vidareutvecklas i leken med statussymboler inom dräkt och mode och överförs här till keramiken.

”Mitt arbete handlar om vad som är kvinnligt kontra manligt och vad som ansetts kvinnligt och okvinnligt. Feminitet igår och idag och så vidare…”

Lotta Lewenhaupt modejournalist och författare, svensk modeikon, leder samtalet.

PLATS:
Galleri Duerr, Hudiksvallsgatan 6, våning 2
(Odenplan / Vanadisplan)

OSA:
info@galleriduerr.com

För separat intervju i anslutning till samtalet kontakta: deborah@galleriduerr.com

Anna Bergman Jurell foto för Scenkonstmuseet, Lotta Lewenhaupt foto av Bladh by Bladh för SvD

Galleri Duerr är medlem i Svenska Galleriförbundet sedan mars 2020 och idag sitter Deborah i Galleriförbundets styrelse.

Galleriet grundades 2008 av Deborah Duerr och flyttade till nya lokaler på Hudiksvallsgatan 6 i Stockholm Gallery District med första utställningen i den nya lokalen den 7 april 2022.

Galleri Duerr, Hudiksvallsgatan 6, våning 2, 113 30 Stockholm