foto: Jean-Baptiste Béranger

Martina Hoogland Ivanow | Med Ögon Känsliga för Grönt

Vi är glada att inleda hösten med Martina Hoogland Ivanows första utställning på Galleri Duerr.

24/08 – 23/09/2023.
Utställningen öppnar med Vernissage i konstnärens närvaro på torsdag den 24 augusti, kl 17-20, och pågår till och med lördag den 23 september, 2023.

Titeln är hämtad från Barbro Hörbergs sång från 1973, Med Ögon Känsliga för Grönt, som idag har en ny symbolik. Relationen till naturen har på flera sätt blivit politisk och en del av identitetspolitiken, där ett intresse eller engagemang för naturen kan betraktas som ett ideologiskt ställningstagande.

Utställningen består av noggrant utvalda fragment från Hoogland Ivanows pågående arbete med långfilmsdokumentären Second Nature. Dokumentären följer en grupp människor som drömmer om att leva i gemenskap med naturen, inspirerade av jägare och samlare. Det är en humoristisk samtidsdokumentation som belyser vårt irrationella beteende och sökande under utmanande tider.

Det som har blivit uppenbart för Hoogland Ivanow under arbetet med filmen är att utmaningen kanske inte främst handlar om den västerländska okunskapen om naturen när det kommer till praktiska kunskaper eller bekvämligheter, utan snarare om individualismen och bristen på samarbetsvilja, samt ovilligheten att avstå från vissa privilegier. Att reflektera över varandra och våra ambitioner tycks vara det mest betydelsefulla, medan naturen hamnar i en sekundär roll. Det är kanske där svårigheten i den övergripande omställningen ligger. För Hoogland Ivanow blir denna film en spegling av de motsägelser som präglar mänskligt beteende och den desorientering som karakteriserar vår tid. Förhoppningsvis återges detta genom en humoristisk, absurd och suggestiv tolkning.

Martina Hoogland Ivanow är en konstnär baserad i Stockholm, Sverige som främst arbetar med fotografi men också inom film. Ett intresse för det komplexa och motsägelsefulla löper som en röd tråd genom hennes arbete, där fotograferingsprocessen blir en undersökning av vår ofta dualistiska natur och dokumentation av hur självet relaterar till omvärlden. Hoogland Ivanow har ställt ut på Moderna Museet och Kulturhuset i Stockholm, Kunstlerhaus Bethanien i Berlin, The Hermes Foundation i New York och Rotterdam International Filmfestival, bland andra.

Hon har publicerat fyra böcker, Far too Close, 2010, SteidlMack, Speedway, 2013, Livraison books, Satellite + Circular wait + Second Nature, 2016, Livraison books med Art and Theory publishing. Hennes senaste bok Early Reading, 2018, Art and Theory publishing, består av icke-linjär dokumentation av sociala strukturer och deras olika tillvägagångssätt när det gäller förtroende och rädsla.