Efter förra årets succé – Tech Days Gällivare levlar upp

Efter förra årets succé – Tech Days Gällivare levlar upp

Om två veckor går startskottet för andra upplagan av Tech Days Gällivare, två dagar maxade med tech. Utöver spännande gruvturer, tävlingar och workshops på programmet kommer i år fler än dubbelt så många utställare att ställa ut när Kunskapshuset i Gällivare återigen förvandlas till mässplats för höstlovslediga barn och unga.

I Kunskapshuset kommer en stor blandning av modern teknik att ta plats. Förutom robothunden Spot och tvåarmade roboten YuMi står spelutveckling, VR-simulering, musikproduktion och en mängd andra kreativa aktiviteter på programmet.

Med större mässa väntas också ett stort antal besökare, både från Gällivare men också tillresta. Fritidshem i kranskommuner kommer med buss och Fritidsgården Polar flyttar in på Tech Days Gällivare en dag.

Evenemanget arrangeras för att belysa teknikens potential och visa på sambandet mellan gaming, digital kreativitet och framtidens yrken. Målet är att väcka och öka intresset för naturvetenskap, teknik och högre utbildning. Med Sveriges industriella beroende av teknik, behöver vi nästa generations tech-entusiaster för att fortsätta vara ledande inom området.

Här är några av årets nyheter och höjdpunkter:

• Bumi: Next stop, Earth
    Blamorama Games: Kliv in i spelvärlden med speltest av "Bumi: Next stop, Earth!". Låt kreativiteten flöda och var med i namntävlingen för chansen att vinna unika priser.

• Träffa nystartade e-sportföreningen
    Nätverket E-sport: Upptäck e-sportens adrenalinfyllda värld och ta reda på mer om det kommande e-sportcentret. Tävla för att vinna de senaste datortillbehören.

• Är du tillräckligt smart för att slå en robot?
    ABB: Utmana roboten YuMi i ett parti 4 i rad och testa om du kan överlista maskinen

• Programmera en cobot
    SE Automation: Ta tekniken i egna händer och upplev svetsteknik genom en svetssimulator. Bli vän med framtiden genom att programmera en Cobot från Universal Robots.

• Kör olika simulatorer och upplev LKAB i VR
    LKAB: Dyk in i gruvans värld med VR-teknik. Från att köra en skutknackare med VR-headset till att uppleva gruvans djup

• Se formelbil
    Luleå Formula Student: Utställning av en Formula Student-bil som är mitt i omställningen från förbränning till elektrifiering.
  • Digitalt skapande
    Kulturskolan i Kiruna: Lär dig digital musik- och ljudproduktion

Se alla uställarna här: http://techdaysgallivare.se

Öppettider:
1 november klockan 12.00-20.00
2 november klockan 12.00-20.00

Arrangörer: ABB, Boliden, LKAB, Gällivare Näringsliv AB och Gällivare kommun.

Presskontakt:

Louise Karsten