Mångsidig enhet som ger fler användare flexibla lösningar för spårning och träning i en ny kompakt design

Garmin lanserar Alpha 10, en liten och lätt enhet för hundspårning

Garmin lanserar idag Alpha® 10, en kompakt och mångsidig enhet för outdoorentusiaster och deras hundar. Denna nya enhet innehåller Garmins tillförlitliga teknologi för hundspårning i en ny och unik design, och är Garmins minsta och lättaste enhet för hundspårning och träning. Alpha 10 är enkel att använda och är mångsidig som fristående enhet. Den kan också paras ihop med en kompatibel smartphone eller surfplatta för förbättrad hundspårning eller en annan kompatibel Garmin-enhet och användas för spårning av andra Alpha användare.

“Då du är utomhus med dina hundar kan mycket hända, men en sak som du vet med säkerhet är att du alltid behöver ha koll på var dina hundar befinner sig och att du kan se till att de snabbt kommer i säkerhet om så skulle behövas. Alpha 10 ger en unik lösning för hundspårning och träning som kommer väl till pass i ett flertal olika situationer” säger Dan Bartel, global försäljningschef på Garmin. “Hunden är vår bästa vän och Alpha 10 kommer att vara din perfekta följeslagare vid dina outdooräventyr, oavsett om du vandrar, jagar eller bara är ute och utforskar omgivningarna med din hund. Dessutom gör den kompakta designen att den är enkel och smidig att ta med.”

Fristående enhet

Alpha 10 väger endast 165 gram och är 6.6 centimeter hög vilket gör den till den minsta och lättaste bland Garmins spårningsenheter. Ändå är den fullspäckad med pålitliga funktioner. Alpha 10 ger dig hundspårning med endast ett snabbt ögonkast och användarvänlig hundträning. Den har också en display med hög kontrast som kan läsas av även i skymning och mörker, visar riktning med avstånd och anvisande pilar till hundarna med en uppdateringshastighet var 2.5 sekund. Enheten kan spåra och träna upp till 20 hundar1 på ett avstånd upp till 14,5 kilometer med hjälp av inbyggd GPS och har även träningsfunktioner med ljud och vibration. Alpha 10 är lätt att använda och det är enkelt att växla mellan hundar genom att använda enhetens joystick. Med ett inbyggt batteri som varar upp till en vecka (40 timmars användning) och en vattenklassning enligt IPX72, kan din Alpha 10 följa dig vart jakten än tar dig – vid både regn och solsken.

Mobil lösning

Para ihop din Alpha 10 med appen Garmin Explore™ för utökade kartmöjligheter. Då den är ihopparad kan du stoppa undan din Alpha 10 och istället använda din kompatibla smartphone eller surfplatta för att se hundarnas position och spåra dem i realtid. Garmin Explore ger ännu mer relevant information såsom bland annat återuppspelning av jakten så att du kan få återuppleva dina favoritögonblick. Den är robust och har pålitliga funktioner för navigation även i svår terräng, anpassningsbara spårlinjer och sparade jaktupplevelser som du enkelt kommer åt då du behöver.

Kamratspårning

Alpha 10 kan paras ihop med din kompis kompatibla spårningsenhet från Garmin, till exempel Alpha 100 och Alpha 200i, vilket gör att du kan se din kompis och din kompis hunds position. Då enheterna är ihopparade kan du fatta beslut på information i realtid baserat på den information du får upp vid ett snabbt ögonkast istället för att behöva vänta på verbal kommunikation från din kompis. Tack vare tvåvägs-kommunikation kan ni se varandras position och få en utökad kontroll och medvetenhet även då ni inte har visuell kontakt. Dessutom kan ni skicka fördefinierade meddelanden mellan era kompatibla enheter för ännu snabbare kommunikation.

Garmin ekosystem

Para ihop Alpha 10 med fler Garmin-enheter, såsom en kompatibel smartwatch från Garmin, till exempel Instinct®, fēnix® eller tactix®, genom att använda den inbyggda appen för hundspårning. Vill du använda din enhet för spårning i bil, så är Alpha 10 också kompatibel med Garmin DriveTrack™. Det är också möjligt att para ihop Alpha 10 med Montana®700-serien.

Pris och tillgänglighet

Alpha 10 finns tillgänglig till ett rekommenderat cirkapris på 4 499 SEK. Befintliga kunder som använder kompatibla hundenheter i T 5-serien kan köpa Alpha 10 hos Garmins återförsäljare eller på Garmin.se.

1Flera hundenheter krävs; köps separat

2Se Garmin.com/waterrating för mer information