Multisportklocka med Garmins mest avancerade taktiska funktioner samt navigation och prestationsdata

Garmin lanserar tactix 7, en premium taktisk smartwatch som är framtagen för utmanande tillfällen

Garmin lanserar idag tactix® 7-serien, en helt ny slags särskilt anpassade taktiska smartwatches. Tactix 7 har ett gränssnitt med fem knappar och en responsiv touchskärm, erbjuder dedikerade taktiska funktioner, funktioner för träning och prestation, handledsbaserad navigering och hälsoregistrering som är enkel att förstå. Klockan är redo för att användas både dag och natt med en reflektiv display som är ständigt påslagen och kompatibel med mörkerseendekikare. Den har också en multi-LED ficklampa. Tactix 7-klockorna har en lång batteritid, vissa med solenergiladdning, och kan användas till allt från HIIT till fallskärmshopp utan att du behöver oroa dig för att batteriet ska ta slut.

“Garmins nya smartwatch tactix 7 är idealisk för vardaglig användning och är också en ”must-have” för den som är ute efter taktiska funktioner. Oavsett om du är på väg till gymmet, en vandring med familjen eller är ute på annat uppdrag så kan du förlita dig på att [A1] tactix 7 hjälper dig hela vägen fram” säger Dan Bartel, global försäljningschef på Garmin. “Tack vare premiummaterial och en ny sofistikerad design blir tactix 7 en tillförlitlig partner i alla sammanhang. Det är en klocka som är redo för alla utmaningar.”

Framtagen för att vara tålig

Robusta och tåliga tactix 7-serien är tillverkad enligt militär standard (MIL-STD-810) och är vattenklassad enligt 10 ATM1. Nya tactix Pro-serien har ett svart taktiskt QuickFit nylonarmband. Alla tre modellerna i tactix 7-serien har en stor 1.4” display med ett reptåligt safirglas. Känn dig trygg med vetskapen att safirglaset anses vara ett av de hårdaste materialen som finns på jorden, vilket säkerställer att din tactix 7 alltid är redo för användning, även i tuffare omgivningar.

Nytt i tactix 7-serien är att den har både touchskärm och ett gränssnitt med knappar. De traditionella knapparna fungerar vid alla tillfällen och matchas av en helt ny responsiv touchskärm som ger snabb åtkomst till olika val och funktioner.

tactix 7-serien har en ny inbyggd multi-LED ficklampa som snabbt ger dig åtkomst till ett starkt och stabilt ljus, antingen i vitt eller dedikerat grönt sken. Många tycker att det blir enklare att bibehålla mörkerseendet med det gröna ljuset.

Vid användning av Smygläge samlas distans och biometriska data in utan att registrera positionsdata, detta kan användas under träning eller ute på uppdrag. Med denna säkerhetsfunktion kan du använda – och även ladda upp data – utan att du behöver avslöja var du befinner dig.

Hela tactix-serien erbjuder en oerhört bra batteritid; tactix 7 – Standard Edition ger dig upp till fyra veckors batteritid i smartwatchläge och – tack vare utvecklingen med solenergiladdning kan tactix 7 – Pro-serien erbjuda upp till 37 dagars batteritid i smartwatchläge2.

Dedikerad funktionalitet

tactix 7-serien är fullspäckad med dedikerade funktioner för taktiska operationer; kompatibilitet med mörkerkikare, Jumpmaster, dubbla GPS-format, projicerade waypoints samt möjlighet att radera all data på endast ett par sekunder ifall behovet skulle uppstå. Om du flyger kan du använda dig av Jumpmaster och tre olika typer av hopp: HAHO, HALO och Static. Ställ in klockan i läget för dubbelt positionsformat och den kommer visa två olika koordinatsystem samtidigt, såsom MGRS och latitud/longitud, på en dataskärm. Då läget för night-vision är aktiverat kommer inställningarna för bakgrundsljus att reduceras till en nivå som inte stör funktionaliteten i dina mörkerseendekikare.

Både civila och piloter har nytta av funktionen Direct-To, som hjälper dig att navigera direkt till en flygplats samt funktionen “Nearest” som aktiverar en rutt till en närliggande flygplats. Dessutom kan du ta del av flygväder, inklusive NEXRAD radar, METARs och TAFs för att se vindar, synbarhet, barometriskt tryck och ännu mer direkt i din tactix 73.

Hälso- och träningsfunktioner

tactix 7 är framtagen för att användas dygnet runt och har alla Garmins avancerade funktioner inom hälsa och wellness, inklusive Pulse Ox, handledsbaserad pulsmätning, andning, stressregistrering, Body Battery™ energinivåer, Metabolisk ålder samt Sleep Score med avancerad sömnregistrering4. tactix 7-serien är också kompatibel med andra Garmin-enheter såsom satellitkommunikationsenheten inReach® Mini 25 och hundspårningsenheter såsom Alpha® 10.

Med hjälp av Garmins avancerade träningsteknologi kan tactix 7 hjälpa dig att nå dina träningsmål. Förutom att klockan innehåller dedikerade sportappar för allt från jakt till klättring, styrketräning och ännu mer, har tactix 7-serien verktyg för att lyfta din prestation till en ny nivå. Dessa verktyg inkluderar Real-Time Stamina som mäter din ansträngningsnivå; en Återhämtningsrådgivare som tar med faktorer som träningsintensitet, stress, daglig aktivitet och sömn i beräkningen för att kunna säga hur många timmars vila du behöver tills nästa tuffare träningspass; Dagliga förslag på träningspass blir som din personliga tränare som ger träningsförslag baserat på aktuell träningsmängd, träningsstatus och generell konditionsnivå.

Global navigering

Med stöd för multi-band GNSS kan du ta del av flera frekvenser som skickas ut av satelliter med förbättrad positionering i mer utmanande terräng. Samtliga tactix 7-enheter är förprogrammerade med Topo-kartor över din kontinent med möjlighet att hämta fler kartor över hela världen. tactix 7 är också förprogrammerad med Public Land Boundaries-kartor, SkiView-kartor och fler än 42 000 golfbanor i fullfärg runt om i världen.

tactix 7 – Pro Ballistics Edition har en förbättrad lösning som tillhandahålls av Applied Ballistics (AB) och integreras nu i AB ecosystem, inklusive appen AB Synapse™ samt sensorintegrering.

tactix 7 representerar Garmins fortsatta innovation inom smartwatch-teknologi och den finns tillgänglig nu med ett rekommenderat cirkapris från 11 799 kronor. Besök Garmin.se för mer information.

1 Se Garmin.com/waterrating för mer information.

2Alla siffror som anger batteritid förutsätter 3 timmar per dag utomhus i förhållanden om 50 000 lux.

3Då den är ihopparad med en kompatibel smartphone

4 Detta är inte en medicinsk enhet och den är inte avsedd att användas för att diagnostisera eller övervaka medicinska tillstånd; se Garmin.com/ataccuracy. Pulse Ox är inte tillgängligt i alla länder

5En aktiv prenumeration krävs. I vissa jurisdiktioner är användningen av satellitkommunikationsenheter förbjuden eller reglerad. Det är användarens ansvar att känna till och följa de lagar och regler som gäller i de jurisdiktioner enheten är tänkt att användas.

[A1]For your reference: referencing someone parachuting and landing where they are supposed to.