Garmin® dēzl™ med avancerade körassistansfunktioner för professionella lastbilschaufförer

Garmin presenterar idag en ny serie med 7-tums GPS-navigatorer för lastbilar – dēzl™ 780 LMT-D och premiummodellen dēzlCam™ 785 LMT-D, med inbyggd dashcam. Båda navigatorernaunderlättar för chaufförer av stora fordon att hålla sig uppkopplade, alerta och på rätt väg vid långa körningar, tack vare det nya inbyggda Wi-Fi®-systemet och fria live-tjänster1 för trafik, väder, säkerhetskameror och mycket mer.

– För allra första gången kommer lastbilsbranschen att ha möjlighet att ta emot avancerade kameraassisterade varningar från sina lastbilsnavigatorer, Dan Bartel, Garmins vice VD för worldwide sales. – Garmin har alltid prioriterat trafiksäkerheten och därför är vi glada att presentera funktioner som kan varna lastbilschaufförer för potentiella incidenter.

dēzlCam 785 har inbyggd dashcam2 som automatiskt spelar in och sparar videofiler vid en eventuell olycka. Kameran har även avancerade körassistansfunktioner som varningssystem3 för frontalkrock samt körfältsvarning för ett säkrare körbeteende.

Enheterna har en 7-tums högupplöst skärm med magnetfäste och inbyggd Wi-Fi så att du enkelt kan uppdatera programvara, kartor och intressanta platser (POI) utan att behöva använda dator. Genom att ladda ner gratisappen Smartphone Link får du också fria live-tjänster för bland annat trafik, säkerhetskameror och väder.

TripAdvisor® gör att du enkelt kan se ratings för intressanta platser (POIs) längs rutten, som till exempel restauranger, hotell och sevärdheter. Dispatch and Track-funktionen fungerar som övervakningslösning för bekväma rutter samt möjliggör kommunikation mellan dig och din speditör så att han kan skicka textmeddelanden och adresser till dig samtidigt som han spårar rutten.

Nya dēzl har skräddarsydda alternativ för planering av din resrutt4 baserat på lastbilens storlek, last och vikt. Ruttvarningar som varnar för kommande brohöjder, viktbegränsningar, skarpa kurvor och branta lutningar. Nya dēzl har även röstkontroll samt handsfree-samtal5 och smarta aviseringar på dēzl-displayen via Bluetooth®. dēzl är förladdad med detaljerade kartor över hela Europa, miljoner intressanta platser (POI) tack vare Foursquare®-data, samt även information över lastbils- och trailerservice, en viktig funktion som ger dig möjlighet att sortera bensinstationerna efter varumärke eller bekvämlighetsinrättningar som till exempel "DKV eller" Duschar".Planering av raster har förenklats i den nya dēzl med rastinformation på skärmen med rekommenderade lastbilsvänliga stopp som restauranger eller rastplatser längs vägen.

De nya dēzl är kompatibla med Garmin BC™ 35 trådlös backkamera (säljs separat) som visar området bakom lastbilen vid backning.

dēzl 780 LMT-D och 785 LMT-D beräknas finnas tillgängliga i juni till ett rekommenderat cirkapris på

4 999: - respektive 5 699: - För mer information besök garmin.com/dezl.

1För att få access till Garmin Live Services måste du ladda ned appen Smartphone Link till din kompatibla Bluetooth® och GPS-aktiverade smartphone (säljs separat); se Garmin.com/spl för detaljer.

2Notera: Vissa jurisdiktioner reglerar eller förbjuder användning av bilkamera. Det är ditt ansvar att informera dig om och följa gällande lagar och integritetsrättigheter i jurisdiktioner där du planerar att använda enheten.

3Vissa förhållanden kan försämra varningsfunktionen. Gå in på Garmin.com/warnings för mer information.

4Inte tillgänglig på alla platser. Även om lastbilens profilegenskaper finns angivna så är det ingen garanti för att dessa alltid tas med i beräkningen för alla ruttförslag. Följ alltid samtliga vägskyltar och information om vägförhållanden.

5Kräver Bluetooth®-aktiverad smartphone.