Garmin® GNX Wind

Garmin® GNX Wind

Garmin presenterar nu GNX Wind, ett NMEA 2000-kompatibelt, marint instrument som ger dig all viktig data som behövs för att kunna ta välgrundade beslut ute på vattnet. På skärmen visas två datafält och en digital vindros samtidigt så att du snabbt och enkelt skall kunna se sann och skenbar vind, Styrpilot, hastighet och mycket mer. Med trådlös överföring kan GNX Wind också paras ihop med kompatibla enheter som t.ex. nya quatix 3 smartwatch.

– Garmins seglingsinstrument är kända för att vara tydliga och anpassningsbara. Även GNX Wind är det och dessutom till ett överkomligt pris, säger Dan Bartel, försäljningschef för Garmin International.

– Med sin intuitiva presentation, stöd för NMEA 2000 och trådlösa anslutningsmöjlighet ger GNX Wind seglaren precis den information han efterfrågar.

GNX Wind har en limmad skärm för att förhindra imma och öka synbarheten. Stora, tydliga, svarta siffror visas på en vit bakgrund men om en annan bakgrundsfärg önskas kan displayen skräddarsys med sju olika bakgrundsfärger för att matcha dina andra marina instrument. Med helt anpassningsbara användarprofiler kan utseendet på GNX Wind ändras till dina favoritinställningar. Mer än 15 marina parametrar finns att välja på, bland annat vind, hastighet och navigation.

GNX Wind är intuitiv och enkel att tyda. Den hjälper dig att läsa av vinden med hjälp av den tydliga vindrosen som visar sann och skenbar vind samtidigt. Varje funktion har sin speciella plats på skärmen så att all data enkelt kan tolkas. Båtens hastighet visas i det nedre vänstra hörnet, vindhastighet i det övre vänstra och vindros på höger sida. Tack vare den nya funktionen Styrpilot kan GNX Wind också hjälpa dig att enklare avgöra hur du skall styra i olika situationer baserat på information från anslutna givare – du följer helt enkelt bara nålen.

GNX Wind kan flush- eller flatmonteras och har en strömförbrukning på 0,35 watt på dagen utan belysning och 4 watt på natten när bakgrundsbelysning behövs. Det ger mer tid på vattnet utan motor- eller generatordrift.

GNX Wind beräknas finnas tillgänglig i februari 2016 till ett rekommenderat cirkapris på 5 899:-

För mer information, besök www.garmin.se