Garmin® introducerar nästa generations navigation för lastbilsförare - dēzl™ 580 LMT-D

Garmin presenterar idag dēzl™ 580 LMT-D, en ny navigator för lastbilar som erbjuder enkel pausplanering, inbyggd Wi-Fi för sömlösa uppdateringar, gratis Digital Traffic6, samt en komplett serie med smarta lösningar för att hjälpa och förenkla för lastbilsförare vid varje rutt2. Den robusta dēzl™ 580 LMT-D har en lättläst 5-tums bildskärm, möjliggör skapandet av en lastbilsprofil3 där du kan ange trailerns dimensioner, så som vikt och storlek, för att skapa en rutt som är anpassad efter samt lämpligast för lastbilen. Dessutom ingår alla lastbilsspecifika navigeringsfunktioner som finns i hela Garmin dēzl-produktserie - som varningar för kommande broar och branta lutningar. Easy Break Planning, som tar hänsyn till antal körtimmar och obligatoriska raster, inkluderar notifikationer med förslag på kommande stopp, rastplatser med mera. Den nya övervakningslösningen Dispatch and Track1 tillåter företagare och speditörer att skicka meddelanden och adresser till sina förare, med möjligheten att följa och spåra rutterna från start till slut.

”Dēzl 580 LMT-D förenklar inte bara pausplanering, utan ger även småföretag en ny och lättanvänd Dispatch and Track-funktion”, säger Thiemo Weinschenk, Senior Product Manager Consumer Automotive EMEA.

”En av de funktioner vi är mest glada över är att dēzl 580 LMT-D har inbyggd Wi-Fi, så att lastbilsförare med endast en knapptryckning enkelt kan uppdatera kartor och programvara och undviker behovet av en dator”.

För dig som tillbringar mycket av sin tid på vägarna är dēzl 580 LMT-D utrustad med lastbilsspecifika intressepunkter som gör det möjligt för dig att enkelt filtrera rastplatser utifrån de varumärken eller bekvämligheter du föredrar. Dēzl 580 LMT-D kan även ta emot realtidsdata när den är trådlöst ansluten till din smartphone med hjälp av appen Smartphone Link1. När dēzl 580 LMT-D väl är ansluten kan du använda dig av en rad olika gratisfunktioner som visar väderprognoser, trafikstatus, samt livebilder från säkerhetskameror och mycket mer. Textmeddelanden och kalenderpåminnelser1 kan enkelt visas direkt på navigeringsdisplayen så att du kan lägga bort din telefon och istället fokusera på vägen och ratten3. Du kan även använda dig av Bluetooth® för trådlösa samtal via navigatorns förstärkta högtalare som gör det enkelt att höra trots trafikbuller.

Dēzl 580 LMT-D är fylld med bekväma funktioner som hjälper dig att navigera effektivt och möta dina behov. Korsningsvyer och körfältsvägledning hjälper att enkelt navigera vid komplexa motorvägskorsningar. Med Easy Route Shaping kan du enkelt ändra i rutter för att inkludera föredragna vägar eller städer genom att använda touchskärmen. Truck Profiles gör det dessutom enkelt att snabbt byta mellan olika storlek på trailern med en enkel knapptryckning. Information från TripAdvisor® ger dig tillgång till betyg för populära hotell, restauranger och sevärdheter. Med röststyrning kan du enkelt styra navigatorn med din röst medan händerna är kvar på ratten. Spoken Garmin Real Directions™ berättar för dig om identifierbara landmärken, byggnader och trafikljus för att enkelt guida dig till destinationen. Dēzl 580 LMT-D har kartor över hela Europa och erbjuder gratis liveuppdateringar4. Navigationsenheten är kompatibel med Garmin BC™ 30 trådlös backkamera5 så att du kan se vad som händer bakom lastbilen vid backning.

Garmin dēzl 580 LMT-D beräknas finnas tillgänglig i oktober till ett rekommenderat cirkapris på 3 999:- För mer information, besök garmin.com/dezl

1 För att få tillgång till livetjänster och smarta funktioner måste du ladda ner appen Smartphone Link till din Bluetooth®- och GPS-kompatibla smartphone (säljs separat). Besök garmin.com/spl för mer information.

2 Inte tillgängligt i alla områden. Att ange lastbilens egenskaper garanterar inte att de kommer redovisas i alla förslag på färdväg.

3 Kräver Bluetooth®-aktiverad smartphone (säljs separat).

4 Lifetime Maps ger dig rätt att få kartuppdateringar när de görs tillgängliga av Garmin under användningen av en kompatibel Garminprodukt eller så länge Garmin tar emot kartdata från leverantören, beroende på vilket som är kortast. För mer information om en produkts nyttjandeperiod och andra viktiga villkor, se garmin.com/lm.

5 Säljs separat.

6 Lifetime Traffic gäller för din produkts livslängd eller så länge Garmin tar emot trafikdata från leverantören.