Garmin® presenterar nya marina tillbehör för ökad bekvämlighet, kontroll och säkerhet ombord

Garmin presenterar idag tre nya tillbehör speciellt designade för båtföraren - Reactor Autopilot Remote, GRID™ 20 Remote Input Device och GC™ 200 Marine IP Camera. Tillbehören är en del i Garmins nya marina produktlinje och visas på Fort Lauderdale International Boat Show i Garmins monter.

Reactor Autopilot Remote

Den robusta, vattentäta fjärrkontrollen Autopilot Remote har en liten, tydlig färgdisplay och ger dig snabb åtkomst till dina favoritfunktioner genom programmerbara inställningar. Med den nya autopilotkontrollen kan du enkelt kontrollera styrningen – du kan t.o.m. hålla kursen och göra kurskorrigeringar genom att peka med fjärrkontrollen i önskad kursriktning. Den har en räckvidd på 45 fot och skulle den åka överbord är den både vattentät och flyter. Reactor beräknas finnas tillgänglig i december 2018 till ett rekommenderat cirkapris på 3 899:-

GRID 20 Remote Input Device

Den lättanvända kontrollpanelen GRID 20 ger dig åtkomst och kontroll över hela Garmins marina system. Den har en 360 graders joystick med en roterande kula och tryckknappar för enkel navigering i sjökortsplotterns menyer/inställningar, samt finkontroll, även under svåra förhållanden. Du kan programmera fyra favoritknappar för att återställa systemet till en tidigare sparad konfiguration. Det finns också en mängd olika fasta knappar för snabb access till viktiga funktioner, som t ex vänster och höger skärmswitch eller autopilot standby/engage. Det finns också en dedikerad SOS-knapp. GRID 20 kan antingen anslutas via NMEA 2000 eller med den medföljande nätkabeln, alternativt installeras trådlöst (batteridrift krävs). Kontrollpanelen finns både för liggandes och ståendes placering och det lilla formatet gör att den enkelt kan integreras vid rodret eller mellan två skärmar. GRID 20 förväntas finnas tillgänglig i december 2018 till ett rekommenderat cirkapris på 3 299:-

GC 200 marin IP-kamera

GC 200 IP-kameran ger dig extra säkerhet ombord på båten, och du kan övervaka områden ovanför och under däck i tydlig HD-video i realtid – även vid svagt ljus. Upp till fyra kameror kan streamas åt gången på en och samma kartplotter eller delas över flera kompatibla kartplottrar i Garmins marina nätverk. GC 200 har en reverse-image-inställning för kompatibla kartplottrar, vilket är särskilt användbart vid backning ut från trånga båtplatser som fullsatta marinor. Den har en kompakt och diskret design och är enkel att installera. Kameran är vattentät (IPX7) och eftersom bilderna kan roteras 90, 180 eller 270 grader kan GC 200 monteras nästan var som helst och i vilken position som helst. GC 200 IP-kameran förväntas finnas tillgänglig i december 2018 till ett rekommenderat cirkapris på 5 999:-

För mer information om de här och övriga nya produkter från Garmin, besök garmin.com/newmarine.