Den senaste utvecklingen för digitala bågsikten ger ett intuitivt användargränssnitt och avancerade funktioner för ökad noggrannhet

Garmin Xero A1i Pro: Sikta med precision

Garmin presenterar idag Xero™ A1i Pro, det senaste tillskottet till deras digitala bågsikten i Xero-serien med automatisk avståndsmätning. Den nya Pro-versionen bygger vidare på innovativa Garmin Xero A1i och förser bågskyttar med möjlighet till mikrojusteringar och autokalibrering för att komma igång extremt snabbt. Den har även avtagbar utlösare för att den enkelt ska kunna lossas och tas med. Nya siktesfunktioner i A1i Pro är bland annat Dynamic Level, Flight Apex och XD-läget som hjälper dig att skjuta mer exakt än någonsin tidigare.

“Xero A1i förändrade bågskyttet för alltid med automatisk avståndsmätning och precision då du siktar. Idag då vi lanserar Xero A1i Pro är vi stolta över att kunna säga att ditt bästa skott just blev ännu bättre” säger Dan Bartel, global försäljningschef på Garmin. Nya A1i Pro kombinerar den passion som finns hos Garmins ingenjörer med feedback från kunder och innovativ teknologi, allt för att de som ägnar sig åt bågskytte ska kunna förses med nya verktyg som de kan förlita sig på då de behöver dem som mest.”

Xero A1i Pro – fäste i ny design

Bågskyttar vet att det kan vara väldigt tidskrävande att finjustera siktet. Tack vare mikrojusterbara skenor i ny design i A1i Pro är det nu möjligt att göra snabba och exakta (.35 MOA) ändringar vad gäller höjd, vindmotstånd och inriktning av laserhårkors – vilket gör det enkelt att installera samt att göra finjusteringar i siktet. A1i Pro ger dig möjlighet att justera siktet i 2 axlar och har en justerbar skena med två positioner för att ge siktet en bättre placering i förhållande till ditt pipsikte.

Ska du ut och resa med bågen kommer du att få stor användning av den nya snabbkopplingsfunktionen i A1i Pro. För att ta bort Xero A1i Pro behöver du endast lossa en enda skruv från bågfästet och ta bort kabeln till den nya snabbkopplingen på siktet

Xero A1i Pro – Automatisk kalibrering

Med den nya funktionen för automatisk kalibrering i A1i Pro är det möjligt att kalibrera siktet till maximal räckvidd med endast ett fåtal pilar. Efter att mekaniskt ha satt en 20-metersnål kan du lägga in eller estimera din båges kronografiska hastighet, siktet kommer då att automatiskt skapa en nålstack. Du kan sedan validera stacken genom att skjuta ett par pilar på ett avstånd på 40 meter eller längre, därefter är installationen klar. Detta steg i valideringen försäkrar dig om att ballistiken matchar pilen och det är snabbt och enkelt att ändra ifall du vill göra ändringar vid ett senare tillfälle.

Siktesfunktioner i nya A1i Pro

Med hjälp av accelerometerdata i realtid kan den nya dynamiska nivåfunktionen som visas inom siktesfönstret, visar om bågen är tillräckligt i nivå för att kunna avlossa ett skott på den uppmätta distansen. Denna funktion är avsedd att användas i utmanande terräng och gör att du kan vara fokuserad på målet istället för att behöva ta ögonen från dina siktesnålar för att kontrollera dina nivåmätare.

Om du skjuter i tät terräng med potentiella hinder, till exempel grenar, visar funktionen Flight Apex en blinkande prick som anger pilens högsta punkt under flygningen för att du enkelt ska veta om pilen kommer att flyga över eller under ett potentiellt hinder.

I läget för Xtra Distance (XD) kan du ställa in siktet i en utökad position för att visa siktnålar för längre avstånd. Då din Xero är A1i PRO XD-läget lossar du helt enkelt set-skruven på den vertikala skenan och vrider siktet till ett lägre läge med mikrojusteringsknapparna och följer instruktionerna som visas på skärmen steg för steg. På så vis kan du skjuta ut till ett längre avstånd, förutsatt att pilen fenor löper fritt under siktet. De flesta får 10–15 meter extra på siktets maximala räckvidd i detta läget. Då det är klart tar du tillbaka siktet till baspositionen genom att följa instruktionerna på skärmen.

Standardfunktioner i A1i och A1i PRO:

• Anpassningsbara pilprofiler:Spara inställningar för flera pilkonfigurationer och växla enkelt mellan dem på bara ett par sekunder
  • Funktionen Laser Locate:Vår waypoint projektion kan paras ihop med en kompatibel Garmin GPS-enhet (köps separat) för att visa målets exakta position då skottet eller avståndet togs.
  • Två-färgs LED-siktesnålar:Gör att du enkelt kan identifiera förinställda avstånd genom att använda alternerande nålfärger för fasta nålar
  • Tyst avtryckare:Montera knappen på den mest praktiska platsen för ditt grepp. Med minimal rörelse, i vila eller i fullt drag kan du nå upp till 90 meter för villebråd eller upp till 275 meter på reflekterande mål.
  • Sensor för omgivande ljus:Ställ in nålens ljusstyrka så som du vill ha den. Siktesnålen visas konstant i samma storlek oavsett ljusförhållanden

Xero A1i Pro kan användas upp till ett år med två AAA-litiumbatterier och finns i variationer för både höger- och vänsterhänta. Xero är robust och vattenklassad enligt IPX7 och väger endast 510 gram. Xero A1i Pro har ett rekommenderat cirkapris på 14 599 kronor och finns tillgänglig nu. Besök Garmin.se för mer information.