Garmins avancerade hundspårningsenheter får nu dubbelt så lång batteritid och möjligheten att ändra inställningarna för att förlänga batteritiden.

Spåra dina hundar med nya hundenheten T5X från Garmin

Garmin lanserar idag ett nytt halsband för hundspårning, T 5X. Denna hundenhet är kompatibel med Garmin Alpha® och har en batteritid på ända upp till 80 timmar på en enda laddning. Via din handenhet har du möjlighet att på avstånd försätta din hundenhet i “viloläge” och på så vis förlänga batteritiden.

“Din hund är en viktig del av jakten och då T 5X har en markant förbättrad batteritid behöver du inte lägga dyrbar tid på att ladda din enhet” säger Dan Bartel, global försäljningschef på Garmin. “Om en jägare ser att batteriet håller på att laddas ur kan hen på avstånd försätta hundenheten i viloläge från sin handburna enhet med den nya funktionen ”viloläge”. Denna funktion är till stor hjälp, särskilt om hundens batteri börjar ta slut och man behöver förlänga batteritiden.”

Förbättrad batteritid

T 5X har upp till 80 timmars batteritid – dubbelt så lång tid jämfört med tidigare hundenheter – beroende på vilken uppdateringshastighet du väljer. Via en kompatibel handburen enhet väljer du en uppdateringshastighet på 2.5, 5, 10, 30 eller 120 sekunder.

Funktionen för viloläge i T 5X fungerar som en på-/avstängningsknapp för att kunna förlänga batteritiden. Då enheten går in i viloläge stängs spårningen i realtid av, men enheten är fortsatt i standbyläge och redo att börja spåra igen. Det innebär att du inte behöver stänga av halsbandet som sitter på hunden för att spara på batteriet. Då hunden ska jaga igen stänger du helt enkelt av viloläget och enheten startar spårningen på nytt.

Med nya T 5X kan du följa din hund upp till 14,5 kilometer bort. T 5X använder sig av både GPS och GLONASS satellitnätverk för att kunna erbjuda en bättre positionering och spårning än vad som varit möjligt med enbart GPS. Då båda systemen används ges tillgång till fler satelliter, dessutom kan mottagare som är kompatibla med GLONASS ta emot satelliter upp till 20% snabbare än enheter som enbart förlitar sig på GPS.

T 5X har en LED-lampa som kan aktiveras från din kompatibla handenhet. På så vis kan du se din hund i mörker eller så använder du lampan för att varna bilförare ifall du ser att hunden närmar sig en väg. T5X är kompatibel med Alpha 10, Alpha 50, Alpha 100, Alpha 200i och Alpha 200.

T5X är vattenklassad enligt 1 ATM1 och finns tillgänglig nu med ett rekommenderat cirkapris på 3 799 SEK.

1Se Garmin.com/waterrating för mer information