Bryggmästare Anders Wendler med slutprodukten, redo att skeppas ut till kunderna.

Ingen öl utan gas

Beläget inuti den gamla glödlampfabriken Luma i Hammarby Sjöstad huserar nu det populära mikrobryggeriet Nya Carnegiebryggeriet. Här har det bryggts öl sedan 2014. Gasledningen in till bryggeriet har spelat en viktig roll i ölbryggarprocessen ända sedan starten. Gasnätet Stockholm tog därför en kort pratstund med bryggmästare Anders Wendler.

Hej Anders, berätta vad ni använder gasen till

Vi tillverkar ånga som i sin tur används till bryggeriprocessen och för att värma rengöringsvätskor. För smakens skull är det viktigt med noga rengöring av kärl och annan utrustning mellan bryggningarna.

Varför har Nya Carnegiebryggeriet valt ledningsburen gas?

Vi hade turen att det fanns en gasledning med rätt kapacitet i närheten. Olja är inget alternativ på grund av transporter och utrymme.

Vad vore ett alternativ till ledningsburen gas, av vilken anledning har ni valt bort detta alternativ för att i stället satsa på gas?

Vi hade kunnat använda oss av el för tillverka ånga. Men elen är väldigt dyr i jämförelse. Och dessutom hade det inneburit en mycket svårare installation.

Hur många liter öl bryggs på Nya Carnegiebryggeriet varje år?

Vi brygger runt en miljon liter varje år. Som mest kan vi brygga runt 25 000 flaskor per dag.

Hur skiljer sig Nya Carnegiebryggeriet jämfört med andra bryggerier?

Bryggeriteknik är ganska lik på olika bryggerier. Vår utmaning är att bryggeriet ligger i ett bostadsområde. Det ställer krav på buller och lukt.

Vad händer härnäst på Nya Carnegiebryggeriet?

Vi har en hel del spännande öl på gång nu. Det kommer några nyheter under våren och sedan är planen att brygga en eller två sommaröl. I vår restaurang är det alltid något på gång. Man måste hålla koll på vår hemsida för att inte missa något.

Besök Nya Carnegiebryggeriets hemsida här: www.nyacarnegiebryggeriet.se