Ugnen är av hybridtyp. Den eldas igång med hjälp av gas och sedan tillsätts ved för den autentiska känslan.

Pizzerian som gräddar på gas

Pizzarestaurangen 1889 Fast Fine Pizza i Moodgallerian eldar igång sin stenugn med gasdriven eld. Elden värmer upp stenen till de höga temperaturer som krävs för att grädda pizzorna på tre minuter. Den specialdesignade ugnen har en roterande bottenskiva och när pizzan snurrat ett varv är den klar att serveras. Vi ställde några frågor till Carl Stadler, driftchef på pizzarestaurangen.

Berätta om ert val av ledningsburen gas

Vi hade möjligheten att ansluta oss eftersom att det redan fanns en gasledning in till Moodgallerian.

Hur många pizzor bakar ni per dag?

Mellan 200-500 pizzor.

Hur skiljer sig 1889 jämfört med andra pizzerior?

Skillnaden ligger främst i begreppet Fast Fine. Vi gör vad vi menar är Sveriges bästa pizza på 3 minuter från beställning till att den serveras i en miljö och atmosfär som känns lyxig och inbjudande.

Vad händer härnäst på restaurangen?

Vi planerar att expandera, först i Stockholm och därefter på andra orter.