Återvinningscentralen i Kungsgården stängs tillfälligt

På grund av en allvarlig kvalitetsbrist på ett flertal containrar har Gästrike återvinnare beslutat att ta dessa ur drift med omedelbar verkan. Åtgärden påverkar den pågående verksamheten under en period, men bedöms nödvändig för att inte riskera liv och hälsa hos personal, kunder och besökare på våra återvinningscentraler.

Kvalitetsbristen har identifierats hos ett 70-tal containrar där bärigheten på lyftkonstruktionen av locket är underdimensionerad. Det handlar främst om containrar som används till att samla in avfall på våra tolv återvinningscentraler, men de förekommer även som uthyrningscontainer till företag. Till följd av att vi tar ett stort antal containrar ur bruk gör Gästrike återvinnare följande åtgärder.

Återvinningscentralen i Kungsgården stängs
Från och med vecka 27 hålls återvinningscentralen i Kungsgården tillfälligt stängt för att minska behovet av containrar i verksamheten. Den här åtgärden krävs för att kunna säkerställa att våra andra återvinningscentraler kan drivas vidare utan risk för olyckor orsakade av felkonstruerade containrar.

Tillfällig brist på containrar för uthyrning
De bristfälliga containrarna finns inte längre tillgängliga för uthyrning. Gästrike återvinnare kommer att kontakta drabbade kunder och föra en dialog gällande eventuella lösningar under en period då containrarna ska genomgå reparationer.

Gästrike återvinnare har som ambition att öppna återvinningscentralen i Kungsgården igen inom en månad. Under den här perioden hänvisas återvinnare i Kungsgården att vända sig till återvinningscentralen i Sandviken. Den nybyggda återvinningscentralen har öppet måndag – söndag hela sommaren.
- Vi beklagar om detta ställer till problem för våra besökare. Det är såklart inte en optimal situation för någon part, men i det här läget är riskerna är för stora att en allvarlig olycka sker och vi behöver därför prioritera liv och hälsa. Det pågår ett intensivt arbete för att samla in de aktuella containrarna och åtgärda problemet så snabbt som möjligt utan att tumma på säkerheten, säger Anna-Karin Karlsson, förbundsdirektör på Gästrike Återvinnare.

För frågor vänligen kontakta

Anna-Karin Karlsson, förbundsdirektör Gästrike återvinnare