Nu ska de första besökarna få rulla in på Skutskärs nya återvinningscentral

Måndagen den 27 juni kan de första besökarna rulla in på den nya återvinningscentralen i Skutskär. De kommer mötas av en återvinningscentral som är flexibel för förändringar och som ska underlätta återvinning.

Med besökare, medarbetare och miljön i åtanke vill vi med den nya återvinningscentralen göra det lättare för besökaren att göra rätt, berättar Peter Tham förväntansfullt.

Den nya återvinningscentralen är placerad på en mer centralt belägen plats där det också är lätt att ta sig fram. Besökaren ska få en bra överblick direkt när de kör in. Olika slingor går att välja beroende på vad man ska göra sig av med och har man glömt något är det lätt att åka en runda till. Enkel avlastning och låga lyft har också stått i fokus. Med utökat antal öppetdagar är förhoppningen stor att antalet besökare ökar mot återvinningscentralen i Dragmossen som har öppet sin sista dag, onsdag 22 juni.

Media är välkommen till invigningen

Måndagen den 27 juni 2016 kl 12.00 – 13.00 på Södra industriområdet i Skutskär, Myrhagssvängen 7.

Invigningen kommer innehålla en kort rundvandring, mingel och tal av Gästrike återvinnares förbundsdirektör, politiker och representant från Gränslöst. Avslutning med traditionell bandklippning för att öppna återvinningscentralen för de första besökarna.

Från kl 13.00 svarar Peter Tham på frågor!

Med miljön i fokus

Som alltid i Gästrike återvinnares verksamhet är omtanken om miljön viktig. Förutom att de större ytorna möjliggjort ökad mängd rent material till återvinning så medför den nya lokaliseringen också att de egna transporterna kan minskas. Asfalten är både hårdare och hållbarare än vanlig asfalt. Den är gjord av slagg som annars hade lagts på deponi och släpper ut 30 % mindre koldioxid vid tillverkning.

Innan året är slut kommer det också gå att sortera ut gips till återvinning vilket kommer förflytta den två steg uppåt i avfallstrappan, från deponi till återvinning.

Tillgodocheckar delas ut på invigningsdagen

I samarbete med hjälporganisationen Gränslöst kommer det från och med öppningsdagen vara möjligt att lämna in kläder och saker till second hand till Återbruk. På så vis blir man av med både återbruk och återvinning på samma besök. Till de som lämnar grejer till Återbruk under invigningsdagen delar Gränslöst ut en tillgodocheck på 100:- att nyttja i deras butik på Stybbvägen 3 i Skutskär.

Det du lämnar in till återbruket tar vi på Gränslöst hand om och ser till att det får ett längre liv hos någon annan. Och det som inte går att använda igen återvinns, berättar Göran Lofjärd, ordförande Gränslöst.

För frågor vänligen kontakta

Peter Tham, produktionscontroller, Gästrike återvinnare telefon 026-17 72 01, peter.tham@gastrikeatervinnare.se

Göran Lofjärd, ordförande Gränslöst telefon 072-201 54 29, goran.lofjard@gmail.com

Läs mer om den nya återvinningscentralen på Gästrike återvinnares hemsida