Ärtburgare från Västmanland får ​Mathias Dahlgrens utmärkelse ”Rätt i tiden”

Mathias Dahlgrens utmärkelse ”Rätt i tiden” har tilldelats Ärtburgare från Västmanland, med motiveringen:

»Framtidens gastronomi måste hjälpa oss att föda många människor på ett uthålligt och resurseffektivt sätt. Dessutom ska maten vara god och passa in i vår vardag. Detta är en produkt som jag ser har alla möjligheter att följa människor in i en hållbar framtid. Ärtburgare från Västrmanland.«

Ärtburgare är skapad av Per Anders Roslund och Bo Masser. Västmanlands lokala matverksjurys bedömning som tog Ärtburgare till riksfinal löd:

"Vinnarna har utav en råvara som odlats här i nästan 1000 år skapat en unik, innovativ, hållbar och anpassningsbar produkt som ligger helt rätt i tiden. Detta är inget surrogat utan en vegetabilisk proteinkälla som står för sig själv.”

Matverk är Sveriges största produktutvecklingstävling som startar i de olika landskapen och avgörs i riksfinalen. Varje tävlande produkt är framtaget av ett lag och baseras på en regional råvara. Smaken bedöms av en smakjury och affärsplan samt förpackning av en marknadsjury. Juryns ordförande är Mathias Dahlgren som också är hedersordförande i Gastronomiska Samtal som arrangerar tävlingen.

Kontakt laget:
Bo Masser på Gilla Grilla