Nyhet -

En vassledryck – SHAKE AWHEY! – vann Matverk Stockholm och går vidare till riksfinalen i mars 2017

Lag Shake Awhey vann innovationstävlingen Matverk Stockholm 2016 med en shake gjord med näring och energi från färsk vassle och Jacoby borstvete. I laget ingår kock Lars Ingebrigtsen, Järnakocken, förädlare Joakim Lindberg från Järna Mejeri och Kerstin Fredlund, Hidden in Grains. Samtliga lagmedlemmar har sin bas i Södertälje.

Delfinalen arrangerades av projektet MatLust, ett femårigt projekt som arbetar med att utveckla en hållbar och lönsam livsmedelsnäring i Stockholmsregionen i samarbete med Länsstyrelsen i Stockholms län.

– Det var ett överraskande bra startfält i Matverk Stockholm som anordnades för första gången, säger Eva Helén tävlingsledare Matverk Stockholm. Vi hade 8 produkter som tävlade och nu laddar vi för riksfinalen och håller tummarna för Shake Awhey. Vi välkomnar också tävlande till nästa års Matverk Stockholm. Det här var otroligt kul och bra för att skapa intresse för nya hållbara livsmedel,

– För 40 år sedan visade jag upp syrade grönsaker, så som surkål, på Sveriges första ekoutställning på Moderna muséet, säger Kerstin Fredlund, kommunikatör i laget SHAKE AWHEY!. Sedan den dagen försöker jag leva efter mottot att den önskade framtiden är den vi skapar genom nya samarbetsformer. Det behöver spreta i gruppen, för det är i sprickorna vi finner nya tankar. Vårt lag är ett bra exempel på detta. Och vår produkt ett bevis på att vår samarbetsform verkligen har funkat.

Juryns motivering, SHAKE AWHEY!

"Vinnaren gör dig förvånad över hur god den är. En produkt som har potential att ta en helt ny position på marknaden. Den baseras på en ursprunglig gröda och skapar en modern produkt för den aktiva människan."

Lag Shake Awhey går vidare till den svenska finalen med prisutdelning under Forum Nyköping den 28-29 mars 2017 och har chans att vinna Sveriges största innovationstävling inom mat.

Kontakt vinnarlaget

Kerstin Fredlund,
0730-422 367,
kerstin@hiddeningrains.se

Kontakt tävlingsledare Matverk Stockholm

Tävlingen arrangerades av projektet MatLust, ett femårigt projekt som arbetar med att utveckla en hållbar och lönsam livsmedelsnäring i Stockholmsregionen samt av Länsstyrelsen i Stockholms län.

Angelica Vallgren,
kommunikatör,
08-523 047 27,
angelica.vallgren@sodertalje.se