Öland möter Mellanöstern i matverksvinnande falafel på gråärt

En närproducerad falafel på närodlad öländsk gråärt, helt fri från tillsatser blev årets vinnare i Matverk Öland och går nu vidare till riksfinalen i Matverk 2018. ”Den har en fantastisk smak och att öländska bönder väckt liv i den gamla ärtan igen är fantastiskt", säger Roger Petersson, köksmästaren på Calmar Falafel.

Matverk är Sveriges största produktutvecklingstävling och just nu hålls lokala finaler i ett femtontal regioner runt om i landet. I helgen fick en gammal svensk kulturväxt revansch när gråärten vann Matverk Öland 2018 i form av en falafel.

– Det är trevligt att just gråärten med sin stark historia på Öland har fått nytt liv i vårt moderna, hållbara kök, säger Roger Henriksson, tävlingsledare och jurydeltagare i Matverk Öland.

Bästa tipset

Robert Petersson är köksmästare på Calmar Falafel, en streetfoodtruck som har fokus på hållbarhet gällande miljö, hälsa och djurens rätt till en dräglig tillvaro. Idén om att skapa Ölandsfalafeln fick Robert när han var på Öland för att hitta en närodlad motsvarighet till kikärtan att göra falafel på.

– Första tanken var att använda åkerböna men tack vare Kalmar-Ölands-Trädgårdsprodukter (KOTP) kom han i kontakt med gråärtan som enligt Janne i skördebutiken var den ärtan som mest liknade kikärtan.

Den klimatsmarta gråärten i Öländsk falafel odlas av Camilla Berglund och Mats Sjögren i Mörbylånga på uppdrag av Kalmar-Ölands-Trädgårdsprodukter.

– Resultatet blev förvånansvärt gott!

Juryns motivering

Juryn motiverade vinsten så här ”En öländsk falafel på gråärt med en spännande och unik textur där Öland möter mellanöstern i härlig kryddkombination. Produkten ligger rätt i tiden som placerar en gammal kulturväxt i ett modernt sammanhang. Denna produkt har en stor marknadspotential mot såväl dagligvaruhandel, restaurang och storkök.”

Juryns deltagare var Roger Henriksson, Matverk Småland/Svenska kockars förening i Småland, Matts Andersson, Svenska kockars förening i Småland, Kent Ly, Smålands Turism och Stefan Lundvall, Regional Matkultur Småland.

Gråärtans historia

Gråärtan har en starkt regional koppling till just Öland . Det är en gammal bortglömd baljväxt som fanns på vart och vart annat middagsbord i Sverige kring medeltiden och odlades ända in på 1800-talet. Sedan blev den utkonkurrerad av den gröna och gula ärtan och möjligtvis även av en ökad köttkonsumtion.

– Förr var gråärtan en basföda som närde oss i svåra tider och den har bidragit till vår starka folkhälsa. Den är mycket näringsrik och har till exempel 25-27 gram protein per 100 gram. Den är klimatsmart och har en fantastisk smak och att öländska bönder väckt liv i den gamla ärtan igen är fantastiskt, säger Robert Petersson.

Brobryggare

Roberts tanke har alltid varit att bygga broar lokalt och att genom regional samverkan skapa hållbarhet.

– Jag brukar skämtsamt säga att Ölandsfalafeln är en integrerad falafel som passar in i vår tid. Råvaran är närodlad och produkten närproducerad men falafel härstammar från Afrika och Mellanöstern. Utanför vår foodtruck samlas folk från hela världen och avnjuter i gemenskap den nya rätten Ölandsfalafel.

Sedan Robert träffade Håkan Johansson, VD för Kalmar-Ölands-Trädgårdsprodukter, har de haft en hel del gemensamma aktiviteter och intressanta utbyten.

– Vi finns på varsin sida av brofästet och Ölandsbron symboliserar för mig idag just att bygga broar mellan företag lokalt för en bättre och mer hållbar värld.

Viktigt med samarbete runt matfrågor

Roger Henriksson är tävlingsledare för Matverk Öland och Matverk Småland som också hade final i helgen.

– I år har både Småland och Öland tagit fram varsin härlig produkt som går vidare till riksfinalen i Matverk 2018. Det finns många goda idéer kring mathantverk i regionen och jag skulle gärna se mer av matlandskapen Öland och Småland. För det krävs att Jönköping, Kronoberg och Kalmar län samarbetar brett kring matfrågorna.

Matverk är Sveriges största tävling för produktutveckling och riksfinalen hålls i samband med Gastronomiska samtal i Nyköping i mars 2018. Läs mer på matverk.se

Kontakt vinnarlaget Öländsk falafel
Köksmästare Roger Petersson
Calmar Falafel AB