Anders Kirkelund, Kährs, är senaste tillskottet i Tekniska Kommittén. Han brinner för att utveckla, förädla och sedan ge tillbaka av det som naturen ger oss.

En internationell blick på golv

- Vare sig vi vill eller ej så påverkas vår bransch av vad som händer i Europa och övriga världen, säger Anders Kirkelund, global Technical and Certification Manager hos Kährs. Här hoppas jag, som nybliven ledamot i Golvbranschens Tekniska Kommitté TK, kunna bidra med kunskap från de internationella kommittéer och standardiseringssammanhang jag deltar i och på så sätt vara med och utveckla branschen.

Samtidigt ser han fram emot att ta del av all den branschkunskap som finns i arbetsgruppen, att lära nytt och knyta nyttiga samarbeten.

- Golvbranschen hänger ihop. Samarbetet mellan leverantörer och entreprenörer är mycket viktigt. Vi behöver utväxla erfarenheter och ta del av varandras expertkunskaper. I Tekniska Kommittén möts personer med mångårig fackkunskap inom golvinstallation och golvmaterial.

Anders Kirkelund själv började i byggvarubranschen i slutet av 90-talet. Sedan dryga 10 år har hans fokus legat på golv och under den tiden har hållbarhet seglat upp som en viktig del. Branschen jobbar i allt högre grad med projekt kring hur man ökar golvens livslängd och hur man hanterar, återvinner och återbrukar golv.

- Jag är utbildad trätekniker och kallas ofta för träskalle – det tar jag med gott humör! Jag brinner för att se hur vi kan utveckla och förädla allt det som naturen ger oss – men kanske viktigast; hur kan vi bäst ge tillbaka?

På områden som resursanvändning, att tänka nytt, att utveckla och förädla istället för att bara förbruka har TK en viktig uppgift, menar han.

- Vi kan till exempel ge råd och rekommendationer om hur golvmaterial ska monteras och behandlas för att påverka livstiden och möjligheten till återbruk. Alla golvmaterial får ett mycket längre liv genom rätt behandling och underhåll.

Generellt ser han Golvbranschen GBRs uppgift som företagsoberoende part att kvalitetsmässigt standardisera golv och installation, att ge vägledning och stöd till leverantörer och entreprenörer samt att skapa förståelse kring vad ett golv egentligen är. Det är något han tycker man gör mycket bra;

- Som norrman vet jag att det finns aktörer i den norska golvbranschen som är ganska avundsjuka på den branschenighet som organisationen lyckats skapa; de olika tekniska arbetsgrupperna, besiktningsmannasystemet, auktorisationen, återvinningen och mycket annat, säger Anders Kirkelund. På så vis är GBR verkligen unikt!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Golvbranschens Tekniska Kommitté ger ut TK-råd och informationsblad som kan handla om allt från läggningsteknik och branschstandarder till praktiska skötselråd för golv. TK-råden är rekommendationer, men betraktas ofta som branschpraxis vid till exempel juridiska tvister.

TK samordnar också övriga arbetsgrupper inom Golvbranschen GBR såsom GABY, GAP och GAGG. Ledamöterna i TK kommer från både entreprenörs- och leverantörsledet.

Tekniska Kommittén
GABY, Golvbranschens arbetsgrupp för byggkeramik
GAP, Golvbranschens arbetsgrupp för plastmattor i våtutrymmen
GAGG, Golvbranschens arbetsgrupp för golvavjämningsprodukter