Vad gör GAP egentligen?

Michael Persson, Area Manager Nordic Countries på Altro, är ledamot i GAP, Golvbranschens arbetsgrupp för plastmattor i våtutrymmen. Han kallar sig nybörjare trots sina fyra år som ledamot. Flera har 15 till 20 år i branschen och på så vis finns en stor expertis i gruppen.

- Vi är egentligen en stödfunktion till GBR och GVK där representanter för branschen delar med sig av mångårig erfarenhet och kunskap. Gruppen tar fram branschgemensamma rekommendationer och tekniska lösningar kring montering av plastmattor men på egen hand kan vi inte ändra några regler.

- Det råder en skön professionell stämning i GAP, folk är öppna för nya lösningar och idéer. Exempel på saker vi jobbar med är dels att utveckla metoder som gör att montören får så goda förutsättningar som möjligt att göra ett bra jobb, dels att ta fram riktlinjer för hur man sköter plastmattor för bästa funktion och livslängd.

Arbetsgruppen får kontinuerligt in synpunkter och tekniska problem kring montering av plastmattor i våtrum.

- Man kan inte bara ändra utan måste testa, utvärdera och ibland testa igen för att finna lösningar. Ibland förordar vi ändringar för vissa moment. Till exempel jobbade gruppen mycket med den nya branschregeln kring tätning av väggmatta vid rörgenomföring. I de uppdaterade branschreglerna Säkra Våtrum 2021 ska nu tätning göras med butylband mot rör. Det är en ny och säkrare tätningsmetod som vi i gruppen är nöjda med.

- Utmaningen är sedan att sprida lösningarna och nå ut till dem som ska göra det faktiska jobbet… Jag skulle verkligen rekommendera alla som driver golvföretag att då och då gå in och titta på branschregler och monteringsanvisningar. Branschen utvecklas hela tiden och man behöver hålla sig uppdaterad.

- Vi i GAP är experter, ja faktiskt riktiga nördar, inom vårt område och när vi skapar och når ut med bra lösningar leder det till att montören kan göra ett bättre jobb. Då blir kunden nöjd, och det är ju det egentliga syftet med vårt jobb!