Emil Englesson, arbetsledare service och Martin Karlsson, projektledare entreprenad på Huskvarna Plattsättning är överens om att Golv- & Våtrumskontroll förebygger fel och bidrar till bättre lönsamhet.

Tryggt och lönsamt med Golv- & Våtrumskontroll

- Golv- & Våtrumskontroll hjälper oss att förebygga fel i produktionen och minimerar reklamationer. Förkontrollerna i appen kan också skapa intäkter, säger Martin Löfgren som är vd på Huskvarna Plattsättning. Genom att varsla om avvikelser direkt slipper vi stå där med ÄTA-jobb som vi inte kan ta betalt för.

Huskvarna Plattsättning är ett av företagen i Golvbranschen GBR som skapade flest dokument i Golv- & Våtrumskontroll under förra året.

Martin Löfgren och kollegan Martin Karlsson, arbets- och projektledare, är helt överens. Alla 15 anställda på firman ska använda det digitala verktyget. Det är inget snack om saken;

- Vi pekar med hela handen, för vi vet att våra projekt blir både bättre och mer lönsamma när vi arbetar efter strukturen i appen. På månadsmötena går vi genom tjänsten, så att alla känner sig trygga med hur den används.

Förkontrollerna identifierar avvikelser och skapar på så sätt intäkter.

- Vi informerar kunden om den eventuella avvikelsen och säger att det här kan vi lösa, men vi måste självklart ta betalt för det. Det är ju svårt att komma i efterhand och be om mer betalt…

Appen sparar tid eftersom arbetsgången i det digitala verktyget är tydlig och dokumenterad. Man slipper gå tillbaka och kontrollera vad som egentligen är gjort.

- På köpet uppdaterar också golvläggare och plattsättare sin kompetens. Monteringsanvisningarna är ju viktiga, och med ett kryss bekräftar man att de följs. Det innebär att man måste läsa dem. På så vis har vi aktuell kunskap och håller koll på utvecklingen.

Hittills är det förkontrollerna som använts mest på Huskvarna Plattsättning. Men vid senaste årsmötet i GBR Syd fick man information om hur reklamationshanteringen fungerar.

- Det verkade riktigt smidigt, så nu kommer vi att börja använda den.

Golv- & Våtrumskontrollen aktiveras redan innan ett projekt startar. Mikael Karlsson skapar strukturen i appen, lägger in rumsnumren och ser till att alla detaljer finns dokumenterade.

- Det underlättar sedan när jobbet är igång. Då är det bara att följa instruktionerna i appen, göra sina förkontroller och dokumentera avvikelser på plats. Vi går också igenom jobbet tillsammans på ritning i förväg. Det blir som en mental förberedelse, man vet vad som väntar och jobbet går snabbare.

Företaget har i princip enbart proffskunder. För kunderna är det systematiska arbetssättet i Golv- & Våtrumskontroll positivt.

- Jag fick faktiskt frågan nyss från en kund om vår arbetsberedning, om vi har koll på de kritiska momenten i processen. Och det har vi ju. Kritiska moment checkas av redan i förkontrollen.

- Det är både tryggt och lönsamt för alla inblandade att använda Golv- & Våtrumskontroll, säger Martin Löfgren.

De företag som är intresserade av Golv- & Våtrumskontroll men inte kommit igång ännu kan kontakta Patrik Nordahl på GBR för support, patrik.nordahl@golvbranschen.se.