- Förkontrollerna minimerar risken att göra fel och därmed förlora pengar, säger Helene Eriksson, vice VD och ekonomiansvarig på ENE.

Förkontrollen sparar pengar

- Etthundra procent av våra jobb är förkontrollerade och dokumenterade. Förkontrollen minimerar risken att göra fel och att förlora pengar. Marginalerna i vår bransch är vanligtvis så små att det inte finns ekonomiskt utrymme att göra onödiga misstag.

Helene Eriksson är ekonomiansvarig och vice VD på ENE i Tyresö utanför Stockholm med drygt 30 anställda. Förra året gjorde företaget 391 förkontroller i appen Golv- & Våtrumskontroll.

Förkontroll och avvikelserapportering är en lägesrapport om det aktuella projektet och kan underlätta betalning för eventuellt merarbete. Det handlar om att dokumentera exempelvis ostädade utrymmen, ojämna underlag eller andra förutsättningar som inte är korrekt uppfyllda enligt avtal. För att kunna ta betalt för extraarbetet är det viktigt att beställaren underrättas om brister i förutsättningarna.

ENE jobbar målmedvetet med ekonomistyrning och digitalisering för att varje jobb ska bli rätt och lönsamt från början. Struktur, rutiner och dokumentation av processer är nyckelord.

- Alla hantverkare på företaget gör sina för- och egenkontroller digitalt. Vi använder branschens app Golv- & Våtrumskontroll som jag tycker funkar bra och som kompletterar vårt eget digitala system.

I appen finns tydliga rutiner för hur arbetet ska utföras. Checklistor ser till att inga moment missas och bifogade foton dokumenterar bristande förutsättningar och eventuella avvikelser.

- Allt ska vara rätt redan från början. Förkontrollerna omfattar till exempel dokumentation av luftfuktigheten, att rätt material levererats och att fallet är korrekt. Förkontrollen är viktig. Vi jobbar med hållbarhet ur en företagsmässig aspekt och inser att det alltid, på ett eller annat sätt, är begränsade resurser i form av tid och material som vi hanterar.

- Det gäller att bygga rutiner och vi börjar redan vid introduktion av nyanställda och i vårt lärlingsprogram. Vi har hållit på i drygt tio år med digital utveckling på ENE. Det måste vara enkelt att använda de digitala verktygen för att det ska fungera och där tycker jag att branschens app Golv- & Våtrumskontroll har lyckats.

ENE är Auktoriserat Golvföretag och har sedan några år tillbaka anställt en KMA-ansvarig som bland annat gör slumpvisa internrevisioner på de jobb som företaget utför.

- För ett mindre golvföretag kostar det en del resurser att skapa rutiner och processer, att hålla en genomgående hög kvalitet på utfört arbete och att ha en KMA-resurs på heltid, säger Helene Eriksson. Men i slutändan lönar det sig ändå för företaget, beställaren och inte minst för klimatet.