Trä av olika slag är det som gäller i år och allra hetast är furu. Här en kubbtrappa av PEFC™-certifierad furu från Almedalsgolv, ytbehandlad med naturell hårdvaxolja. Lindbladsskolan, Vårgårda.

Golvtrender 2021

I år handlar det mycket om trä. Trä är naturligt, hållbart och återvinningsbart och kan ses som den samlande symbolen för en längtan efter ursprung och trygghet. Alla slags träslag får plats på trendscenen och kan blandas hej vilt.

Allra hetast är kanske furu, ett förtalat träslag som hade sin förra glansperiod i gillestugorna på 70-talet. Furu uppfyller många av de krav vi ställer idag. Det är närproducerat, slitstarkt och lätt att fräscha upp och återbruka med slipning, vax, infärgning eller annan ytbehandling.

Och när vi ändå är inne på 70-talet! Textila mattor, gärna med riktigt lång lugg, syns i årets inredningar. Kork och linoleum är exempel på andra 70-talsfavoriter som nu får sin renässans. Både praktiska och vackra material som dessutom har låga utsläpp av koldioxid vid tillverkning. Återvinning, återbruk och hållbarhet är nyckelord.

Det går också att hitta andra härliga, egensinniga och lättstädade golv i årets kollektioner.

Här visar golvleverantörerna vad som är nytt och intressant just nu på golvmarknaden. Bilder och bildtexter är bifogade. För mer information, var vänlig ta kontakt med respektive golvleverantör.

Golvbranschen GBR är enrikstäckande paraplyorganisation för samtliga branschled och representerar nära 300 golventreprenörer och ett 40-tal leverantörer av golvmaterial och tillbehör. GBR arbetar bland annat medinformation, forskning samt teknisk och juridisk rådgivning. Kvalitets-, miljö-och arbetsmiljökonceptet Auktoriserat Golvföretag administreras av GBR, liksomGBR Kretsloppsmärkning och GBR Golvåtervinning.