Geotecs tekniska expert på plats

Den 1 mars började Signhild Gehlin arbeta som teknisk expert på Geotecs nystartade Kompetenscentrum Svensk Geoenergi. Signhild kommer närmast från posten som generalsekreterare för Energi- och miljötekniska föreningen.

Signhild är teknisk doktor i Vattenteknik och disputerade på termisk responstest i geoenergibrunnar. Hon har ett stort internationellt nätverk inom geoenergi och har sedan disputationen 2002 hållit flera kurser och föreläsningar om geoenergi. Hon medverkade även som medförfattare till Geotecs rapport Geoenergin i samhället, som utkom 2012.

- Det är fantastiskt roligt att arbeta heltid med geoenergi igen, säger Signhild. Det är ett verkligt elegant teknikområde som jag brinner för och att få arbeta med det igen känns som att komma hem.

Signhild kommer att arbeta med uppbyggnaden av Kompetenscentrum Svensk Geoenergi, som ska vara den instans där information och fortbildning om geoenergi i Sverige och Norden ska finnas samlad. Kompetenscentrets verksamhet ska bland annat omfatta utbildning, statistikinsamling, forskningsbevakning och informationsspridning. Svensk Geoenergi samarbetar med Geotrainet för att harmonisera geoenergirelaterad utbildning i Europa, och kommer att bygga upp och utveckla det svenska utbudet av geoenergiutbildning.

En viktig del av Kompetenscenrum Svensk Geoenergis verksamhet är också Geoenergidagen som arrangeras för första gången den 3-4 oktober 2013. Geoenergidagen riktar sig till konsulter, installatörer och fastighetsägare med intresse i geoenergi och lyfter fram de frågor som är mest aktuella och angelägna att diskutera.

- Geotec startar Kompetenscentrum Svensk Geoenergi i precis rätt tid. Intresset för geoenergi har aldrig varit bredare och det finns ett stort behov att förse fastighetsägare, bostadsrättsföreningar, konsulter och installatörer med bra underlag för beslut.

• uppvärmningssystem

Geotec är en rikstäckande sammanslutning av fristående, välrenommerade borrningsföretag med lång erfarenhet inom vatten-, energi- och entreprenadborrning

Geotec ger även ut Svensk Geoenergi som kommunikationsplattform för förnybar och gratis energi från markbundna system.

Vi bedriver också omfattande informations- och rådgivningsverksamhet. Välkommen att kontakta oss via vår webbplats med frågor om vatten- och energiborrning och geoenergianläggningar.