Livechatt som en del av en lyckad kundresa

Är livechatt en del av en lyckad kundresa?

Du har säkert läst en hel del om kundupplevelsen, varför den är viktig och hur man kan förbättra den. Alla företag borde naturligtvis vilja förbättra kundupplevelsen, särskilt med tanke på hur vilka förväntningar dagens kunder har. Genom att förbättra kundservicen kan du stärka ditt företags varumärke och nå bättre resultat.

Du undrar säkert hur en livechatt kan hjälpa någon som precis har insett att de har ett problem som behöver lösas? Det kan till exempel vara en person som har bestämt sig för att köpa en ny höstjacka eller en större bil. När dessa personer besöker er hemsida och ni har en livechatt redo för att erbjuda support i realtid om de behöver mer information om produkterna, kan ni leverera bästa möjliga kundservice.

Förstagångsbesökare på er hemsida är mycket mer benägna att interagera om de får ett automatiskt välkomstmeddelande eller erbjudande av något slag. Ibland räcker det med att finnas tillgänglig när de behöver hjälp, precis som i en fysisk butik. Vikten av att finnas tillgänglig för potentiella kunder när de aktivt letar efter lösningar på sina problem och är intresserade av vad ni har att erbjuda kan inte betonas nog.

Precis som i en fysisk butik behöver kunden kanske lite hjälp på traven för att bestämma sig. Kunden vill inte behöva ringa kundtjänst och bli placerade i kö. Men de skulle uppskatta om det fanns någon där som kunde guida dem genom köpresan.

En kundtjänstmedarbetare kan i genomsnitt hantera upp till 5 chattkonversationer samtidigt, men kan bara svara på ett telefonsamtal eller e-postmeddelande åt gången. Chattkonversationer bidrar till att kanalisera resurserna på ett effektivare sätt, så att du kan ge dina kunder bästa möjliga service.

Läs mer om hur du effektiviserar din kundtjänst!

I vårt white paper diskuterar vi kundresans fyra steg och hur livechatt kan förbättra upplevelsen i varje steg: medvetenhet, övervägande, beslut och rekommendation.

Besök oss på www.giosg.com