Kundstödet från GKN Aerospace inspekterar en av Flygvapnets motorer i fält

GKN Aerospaces kundstöd är flygvapnets bästa vän

Som innehavare av typcertifikatet för RM12-motorn som sitter i det svenska stridsflygplanet JAS 39 Gripen har GKN Aerospace ansvar för motorns produktstöd. I det ingår stöd till kunderna för att garantera motorns tillgänglighet och arbetet innebär ofta att den ansvariga avdelningen behöver ta snabba beslut – och ibland plötsligt resa till andra sidan jorden.

En motor, i stället för två som annars är vanligast i moderna stridsflygplan, men inte ett enda motorrelaterat haveri på över 25 år. Bakom framgången ligger bland annat GKN:s kundstödsfunktion som har haft en nyckelroll i att garantera RM12-motorns funktionalitet sedan det första exemplaret av JAS 39 Gripen levererades till Sveriges flygvapen i mitten av 90-talet. Sedan dess har fler länder fått upp ögonen för stridsflygplanet och idag ger GKN kundstöd till fyra länders flygvapen utöver det svenska – Thailand, Sydafrika, Tjeckien och Ungern. Kundstödsfunktionen består av fem personer, alla med bakgrund inom olika delar av verksamheten, men i ryggen har man även hela GKN:s ingenjörskunnande. De svarar varje dag på frågor och tar beslut kring RM12-motorns flygduglighet. Äldst i gänget är Tore Andreasson som har varit med länge och har genom åren fått ett stort ansvar i gruppen.

– Jag är den som oftast är på plats för att svara på frågor, men i takt med att kunderna har blivit fler och större har vi behövt öka bemanningen. De flesta har jobbat med underhåll eller konstruktion av motorn tidigare och kan den utantill. Samtidigt går RM12 så bra att flera av oss jobbar med andra grejor och går bara in och hjälper till när vår kompetens behövs, säger Tore Andreasson och fortsätter:

– Sedan är det jätteviktigt att man är bra på att prata med folk och aldrig är kaxig. Om det är något som inte går att svara på i stunden söker vi upp den som kan ämnet bäst och återkommer senare till kunden.

Flög till Sydafrika samma dag

När som helst kan någon av GKN:s kunder höra av sig med frågor; ibland rör det något som uppfattas som otydligt i en av manualerna och andra gånger kan det handla om en motor som inte beter sig som förväntat. I undantagsfall är det något akut som tvingar Tore eller någon av hans kollegor att släppa allt och bege sig till kunden. En minnesvärd utryckning inträffade när det sydafrikanska flygvapnet hörde av sig nära inpå en prestigefylld flyguppvisning för några år sedan.

– De ringde en onsdag förmiddag och hade en trasig detalj som gjorde att motorn inte kunde flyga. Uppvisningen var redan på fredag morgon och det var väldigt viktigt att just det här planet deltog. De hade en teori om att felet var allvarligt och inte möjligt att åtgärda, men vi blev snabbt övertygade om att deras teori inte stämde och att det skulle gå att åtgärda – men då behövde vi vara på plats, säger Tore Andreasson.

– Så samma eftermiddag satt jag på ett plan till Kapstaden och kunde landa på torsdag kväll, bara några timmar innan uppvisningen skulle börja.

Befinner sig i ett generationsskifte

På plats i Kapstaden möttes Tore upp av två lokala mekaniker och satte genast igång med att undersöka motorn. Inom kort tid kunde han konstatera att den första diagnosen som GKN:s kundstöd hade ställt över telefon var korrekt och problemet skulle gå att åtgärda. När gryningen närmade sig skruvades de sista skruvarna på plats och ett par timmar senare kunde Sydafrikas flygvapen stolt visa upp planet för viktiga delar av regeringen.

– Själv såg jag inte uppvisningen eftersom jag behövde sova, men jag väcktes av telefonen där man meddelade att flyguppvisningen genomförts helt enligt plan. Det kändes väldigt bra efter två stressiga dygn. En sådan utryckning hör inte till vanligheterna, men vi är alltid redo när det krävs, säger Tore Andreasson innan han avslutar:

– Kundstödsfunktionen spelar en central roll i vårt nära samarbete med kunderna och vi är stolta över att det fungerar så bra. Det tar lång tid att skaffa sig kompetensen som krävs, men vi är mitt i en generationsväxling och söker nu yngre förmågor som kan ta över efter oss som börjar bli lite äldre.