Gå direkt till innehåll
Go-Aheads första dygn i drift - nöjda resenärer och nära 100 procent punktlighet

Pressmeddelande -

I går skrev Go-Ahead norsk järnvägshistoria när det första tåget rullade ut från Stavangers station på söndagen 15 december. Serviceinriktade lokförare och tågvärdar tillsammans med resten av företaget, garanterade nästan 100 procent punktlighet och nöjda resenärer under det första dygnet.

- När jag reste med Sørtåget igår, träffade jag många och nöjda resenärer. Det är också vår ambition och hur vi vill ha det. Vi kommer att arbeta hårt för att säkerställa fler och mer nöjda kunder under de kommande åren, säger Go-Ahead Norges VD Cathrine Elgin.

Innan premiärturen var det en officiell invigning med bandklippning på Stavanger station. På talarlistan stod bland annat norske transportministern Jon Georg Dale, Siri Kalvig VD för klimatinvesteringsfonden Nysnø och Hans Kristensen chef för persontrafikavtal på Jernbanedirektoratet.

Därefter gick första turen kl. 12.48 till Oslo centralstation och med på hela resan fanns bland annat transportministern. Tåget anlände Oslo fyra minuter före utsatt ankomsttid.

Efter att Go-Ahead Nordic vann anbudet för Sørlandsbanen, Jærbanen och Arendalsbanen hösten 2018 har organisationen i Norge arbetat hårt för att få på plats en punktlig och säker trafik från dag ett.

Ämnen

Go-Ahead Nordic är paraplyorganisation för Go-Ahead Groups satsning på Sverige, Norge, Danmark och Finland. Go-Ahead Group är Storbritanniens största järnvägsoperatör och den största bussoperatören i London. Varje år utför vi över en miljard resor. Koncernen är även aktiv i Tyskland, Irland och Singapore.

Ulrika Mebius

Presskontakt Communication Manager +46760006503

Go-Ahead Nordic - nordens kollektivtrafikhjältar

Go-Ahead Nordic är en ny aktör inom kollektivtrafik på den nordiska marknaden men med lång erfarenhet och stort know-how från våra kollegor i UK.

Go-Ahead Group är Storbritanniens största järnvägsoperatör och den största bussoperatören i London. Varje år utför vi över en miljard resor. Go-Ahead Nordic är paraplyorganisation för koncernens satsning på Sverige, Norge, Danmark och Finland. Koncernen är även aktiv i Tyskland, Irland och Singapore. Go Ahead Nordic är en ny aktör på den nordiska marknaden.

Vårt fokus är att leverera tjänster av hög kvalitet med hänsyn till allmänna krav och våra kunders behov på en ständigt föränderlig marknad. För att möjliggöra detta utmanar vi marknaden genom att vara nyskapande i kombination med hög prioritet för lokalt engagemang och lokala beslut

GO-AHEAD SVERIGE AB
Hamngatan 4