Foto: Kristin Lidell

​Guldpriset till Stadsmuseets utställning Göteborgs garderob

UtställningsEstetiskt Forum delar årligen ut ett guldpris som uppmärksammar originalitet och uppfinningsrikedom inom någon särskild aspekt av utställningsmediet. 2020 års pris går till modeutställningen Göteborgs garderob på Stadsmuseet.

Ur prismotiveringen:
”Göteborgs stadsmuseum har hittat ett helt utställningskoncept i de egna samlingarna. (…) Besökarna får utforska samlingarna som man upptäcker en välordnad garderob, vilket skapar ett intimt och personligt tilltal och vi bjuds också in att klä ut oss, fantisera och leka. Att använda och återanvända det vi lagt undan i garderober och förråd ligger rätt i tiden, även för museer.”

Guldpriset heter i år "Årets guldgarderob" och prisutdelningen äger rum på Göteborgs stadsmuseum idag, 16 september kl 15.00. Aron Ambrosiani från UtställningsEstetiskt Forums styrelse delar ut priset.

Älskad modeutställning
När Göteborgs garderob öppnade i maj 2019 drog den fulla hus och museets publiksiffror ökade raskt med 40 procent. Utställningen har både uppskattats av publiken och rosats av kritiker.

– Mode är kul! Ett tacksamt ämne att jobba med. Det är färg och form och flärd och ”hemliga” koder – men det finns så många fler dimensioner. När vi arbetade med utställningen ramlade vi rakt in i ett djupt orättvist klassamhälle, helt orimliga kroppsideal och skam över att inte ha råd att hålla sig hel och ren. Vi lät utställningen visa på både och. Lek och skönhet och blodigt allvar, säger utställningsproducent Maja Björk Lindahl.

Nästa stora utställningsprojekt på Stadsmuseet blir basutställningen ”Grejen med Göteborg” som öppnar på Göteborgs 400-årsdag, den 4 juni 2021.

– Då ger vi oss i kast med nutidshistoria och djupdyker i kända och okända göteborgsföremål. Dessutom blir det ännu mer mode under hösten 2021, då utställningen ”Augusta Lundin. Sveriges första modehus” visas på Stadsmuseet, säger Maja Björk Lindahl.

MOTIVERING GULDPRISET:
”Göteborgs stadsmuseum har hittat ett helt utställningskoncept i de egna samlingarna. Utställningen Göteborgs garderob låter oss möta sömnadskonst på högsta nivå i bländande sidenklänningar och elegant skurna dräkter, men också vardagens kläder - baddräkter, underkläder och barnplagg. Museet utvecklar metoderna för att låta de egna samlingarna styra innehållet och berättar stadens historia ur flera perspektiv. Från lokala fabriker och sömmerskor via välsorterade butiker till kunder ur olika samhällsskikt, såväl hembiträden som grevinnor. Besökarna får utforska samlingarna som man upptäcker en välordnad garderob, vilket skapar ett intimt och personligt tilltal och vi bjuds också in att klä ut oss, fantisera och leka. Att använda och återanvända det vi lagt undan i garderober och förråd ligger rätt i tiden, även för museer.”

OM GULDPRISET
UtställningsEstetiskt Forum delar sedan 2011 ut ett guldpris under museernas vårmöte. Ett pris som uppmärksammar originalitet och uppfinningsrikedom inom någon särskild aspekt av utställningsmediet. Årets guldpris kallas ”Årets guldgarderob 2019”, i och med att 2020 års pris uppmärksammar förtjänster under 2019.

Läs mer om priset här.
Läs en recension av utställningen i Utställningskritik.

Maja Björk Lindahl

Utställningsproducent 031-368 36 15