Detalj av klänning från 1904 signerad Augusta Lundin, som tillhört den göteborgska fashionistan Blanche Bonde. Foto: Kristin Lidell

Pressvisning: Augusta Lundin - Sveriges första modehus på Göteborgs stadsmuseum

Augusta Lundin (1840─1919) förde det franska modet till Sverige och har gått till historien som skaparen av landets första riktiga modehus. En skånsk sömmerska som startar egen ateljé utan att låna en enda krona, och efter knappt tio år blir den mest anlitade och efterfrågade av landets välklädda societet. Nu kommer den efterlängtade  och utökade  succéutställningen Augusta Lundin – Sveriges första modehus till Göteborg. Välkommen på pressvisning torsdagen den 31 mars kl 13.00.

Augusta Lundin anses vara den allra första couture-sömmerskan i Sverige och öppnade 1867 sin ateljé. Hennes modekreationer följde det parisiska modets strömningar och bars av personer från såväl kungahuset som kulturvärlden. Utställningen visar upp mer än 50 enastående plagg från Augusta Lundins ateljé från 1880-tal till 1930-tal, däribland Selma Lagerlöfs 70-årsklänning och ett flertal kreationer från Blanche Bondes garderob. Uppbyggda scenografier ger en ingång både till sömmerskornas lokaler och de eleganta kundernas salonger.

Efter att ha visats för fulla hus på Thielska galleriet i Stockholm och på Malmö museer flyttar utställningen in i Stadsmuseets eleganta Wilsonflygel, där Göteborgs garderob tidigare stod. Här får publiken möta ännu fler plagg ur Stadsmuseets samlingar, nya fördjupande texter – och ett helt rum tillägnat grevinnan Blanche Bonde, Göteborgs egna fashionista, som ägde ett stort antal klänningar av Augusta Lundin.

Bakom utställningen står kuratorerna Anna Bergman Jurell, scenograf och kostymtecknare och Lotta Lewenhaupt, modejournalist och författare. I samband med utställningen har de även tagit fram boken Augusta Lundin. Haute couture på svenska (Appell förlag 2020). Den är rikt illustrerad både med historiska bilder och nytagna fotografier – och är den enda boken som finns om Augusta Lundins liv.

Augusta Lundin – Sveriges första modehus visas på Göteborgs stadsmuseum, 2 april 2022 – 3 september 2023. Invigningen äger rum lördag 2 april kl 13.00.

PRESSVISNING: Torsdagen den 31 mars kl 13.00
Museichef Carina Sjöholm och curatorerna Anna Bergman Jurell och Lotta Lewenhaupt finns på plats och visar utställningen.
Föranmälan senast 30 mars till isa.andersson@kultur.goteborg.se.

RECENSIONSEXEMPLAR

Recensionsexemplar av boken Augusta Lundin. Haute couture på svenska (Appell förlag 2020) delas ut i samband med pressvisningen. För ett förhandsexemplar före visningen, kontakta isa.andersson@kultur.goteborg.se

PRESSBILDER
Se nedan. Fler pressbilder från utställningen finns tillgängliga i pressrummet från och med den den 31 mars.

För förhandsreportage och intervjuer, kontakta:
Anna Bergman Jurell, curator, scenograf och kostymtecknare, bergmanpost@gmail.com, 070-603 92 39
Lotta Lewenhaupt, curator, modejournalist och författare, lotta@lewenhaupt.org, 070-611 46 60
Isa Andersson, presskommunikatör, isa.andersson@kultur.goteborg.se, 070-213 65 14

Pressmeddelande: "En doft av Paris när Augusta Lundin flyttar in på Stadsmuseet"

På vår webbplats bjuder vi på fördjupningar om Augusta Lundin och hennes eminenta kundkrets.
Läs mer om Augusta Lundin

Läs mer om Blanche Bondes garderob

Läs mer om Augusta Lundins eminenta kundkrets
Läs mer om boken "Haute Couture på svenska" av Lotta Lewenhaupt och Anna Bergman Jurell