RÖST-prov med Suzanne Osten på Göteborgs stadsmuseum

RÖST-prov med Suzanne Osten på Göteborgs stadsmuseum

Stadsmissionens teatergrupp RÖST gör scenkonst av Göteborgarnas egna berättelser från Rosenlund. Välkommen att se ett smakprov ur deras föreställning på Stadsmuseet och ett samtal med kvällens gäst, regissören Suzanne Osten.

Vad skulle du säga om alla lyssnade? Det är frågan som Göteborgs Stadsmissions scenkonstverksamhet RÖST ställer till människor i Göteborg. Av svaren skapar de teater, musik och dans. Den 21 mars visar de ett smakprov ur sin föreställning på Stadsmuseet, inför premiären som äger rum den 15 maj.

– Göteborgs Stadsmission möter många människor som ingen annan möter. En av de viktigaste uppgifterna inom vår kulturverksamhet RÖST är att föra fram de röster som inte hörs i samhället, genom olika konstformer, säger Amanda Elsa Larsson, som tillsammans med Saga Björklund Jönsson regisserar och driver RÖST.

Berättelser från Rosenlund blir teater
Kvällens föreställning bygger på berättelser från området Rosenlund i Göteborg. Berättelserna har samlats in i samarbete med Göteborg berättar, som är en av jubileumssatsningarna inför Göteborgs 400-årsjubileum. Satsningen sprider kunskap om stadens historia till fler, och utmanar historien genom att låta fler röster komma till tals, bland annat genom att lyfta minoritetsgruppers berättelser och belysa bortglömda platser i staden. Göteborg berättar och RÖST förenas i sin vilja att överbrygga utanförskap och ge röst åt dem i samhället som annars inte blir hörda.

Suzanne Osten inbjuden till samtal
Kvällens gäst är regissören, dramatikern, författaren och barnfilmsambassadören Suzanne Osten. Hon är en förgrundsgestalt inom svensk scenkonst för barn- och unga och har ägnat ett helt liv åt att lyfta röster som inte alltid hörs, bland annat genom att regissera banbrytande teater för barn och unga i över 30 år på teatern Unga Klara i Stockholm.

– Jag har ägnat mig åt att lyssna på och skildra de maktlösa: barn, kvinnor, flyktingar och medellösa. Det är teaterns uppgift att hitta röster som inte hörs. Vi lever inte i en demokratisk berättartradition där alla kommer till tals, säger Suzanne Osten.

Efter föreställningen deltar Suzanne Osten i ett samtal om teater, metod och delaktighet med RÖST-regissörerna Amanda Elsa Larsson och Saga Björklund Jönsson.

Välkomna till en innehållsrik och RÖSTstark teaterkväll på Stadsmuseet!

Teaterkvällen arrangeras genom ett unikt samarbete mellan Göteborgs stadsmuseum, Göteborgs Stadsmissions scenkonstverksamhet RÖST, jubileumssatsningen Göteborg berättar och studieförbundet Sensus.

Program måndag 21 mars

17.00 Museet öppnar. Välkommen att hämta din biljett i foajén. Först till kvarn!

18.00 Presentation av Stadsmissionens scenkonstverksamhet RÖST.

18.15-18.45 RÖST. Work-in-progress: Vad skulle du säga om alla lyssnade?

18.50-19.45 Samtal mellan RÖST och kvällens gäst Suzanne Osten.

Information, pressbiljetter och kontaktpersoner
Teaterkvällen är en work in progress inför premiären som äger rum på Stadsmuseet den 15 maj.

Pressbiljetter
Välkommen att reservera din pressbiljett till och med måndag 21 mars genom att kontakta isa.andersson@kultur.goteborg.se. Ange antal biljetter och vilket mediaföretag.

Biljetter
För övriga biljetter gäller först till kvarn. Det är inte möjligt att förboka platser. Biljetter hämtas ut från och med klockan 17.00 i Stadsmuseets foajé, en timme innan föreställningen börjar, måndag 21 mars.

Kommunikatör, Göteborgs Stadsmuseum
isa.andersson@kultur.goteborg.se

Veronica Sundén
Kommunikatör, Göteborgs Stadsmission