Konstnären Jeremia Håkan Andersson överlämnar en tavla till kommunfullmäktiges ordförande Aslan Akbas. Foto: Kristin Lidell

Stadens jubileumsgåvor ställs ut på Stadsmuseet i sommar

Figurer av champagnekorkar, 400 mackor, två meter konst och en triptyk av lapptäcken. Göteborg har fyllt 400 år och många har velat fira jubilaren med en speciell present. Ett urval kommer att visas i utställningen Jubileumsgåvorna som öppnar lördagen den 3 juni. Välkommen på pressvisning onsdag 31 maj kl 13.00!

– Det jag slås av när jag ser presenterna är hur mycket engagemang och kärlek till Göteborg som finns därute. Och det har blivit till konstverk, böcker, vaser och annat som slagits in som gåvor. Man kan faktiskt se kärleken till staden utställd i montrar, säger Maja Björk Lindahl, utställningsproducent.

Personliga presenter och hårda klappar
Gåvorna kommer från både privatpersoner, föreningar och andra städer. Vid sidan av böcker, porslin och plaketter syns personliga handarbeten och konstverk med politisk udd. Föreningen Lapphexorna har velat skildra stadens själ i form av tre stora lapptäcken, som tagit närmare 1000 timmar att tillverka. Konstnären Johannes Samuelsson har skänkt bilder av 400 jubileumsmackor – och fotografen Bingo Rimér har bidragit med ett konstverk i form av en jättelik 400-kronorssedel.

– Sen måste man ju älska glada champagnekorkar med pyttesmå stickade tröjor, som vi fått av en privatperson. Eller en stengodsskulptur av Thina Segerström som kritiserar staden för rivningar, den har också sin plats, säger Maja Björk Lindahl.

Vilka gåvor som slutligen kommer med i utställningen avslöjas den 3 juni.

Utställningsproducent Maja Björk Lindahl inventerar presenthavet till Göteborg. Foto: Kristin Lidell

Nya och historiska presenter ställs ut
I utställningen visas också historiska gåvor från Göteborgs 350-årsjubileum.

– Stadsmuseet är en självklar plats för stadens jubileumsfirande. Vi är glada och stolta att få ställa ut både nya och historiska jubileumspresenter till staden, säger Carina Sjöholm, museichef.

Jubileumsgåvorna invigs lördagen den 3 juni i foajén på Göteborgs stadsmuseum. Utställningen visas året ut.

PRESSVISNING
Onsdag 31 maj kl 13.00

Carina Sjöholm, museichef hälsar välkommen och utställningsproducent Maja Björk Lindahl ger en förhandsvisning av utställningen.
Anmäl ditt deltagande till pressvisning: isa.andersson@kultur.goteborg.se

INVIGNING
Lördag 3 juni kl 13.00
Museets foajé förvandlas till ett festligt presentbord när vi visar ett urval av Göteborgs nya och historiska jubileumsgåvor. Det blir cider, klassisk musik och invigningstal av museichef Carina Sjöholm och kommunfullmäktiges ordförande Aslan Akbas, som också avtäcker gåvorna.

Efter invigningen gästas museet av tre ambassadörer från Nederländerna, Tyskland och Storbritannien – för ett panelsamtal om Göteborgs betydelse, utveckling och framtid.
Läs mer om programmet här.