Sofie Kastensson jobbar på Kawaii och under sommaren har det varit full aktivitet i butikens webbshop.

Kawaii vände trenden med hjälp av e-handel

Många handlare har upplevt en tuff vår med vikande intäkter. Det finns dock butiker som snabbt anpassat sin verksamhet till den rådande situationen. Kawaii i Haga valde tidigt att satsa på e-handel och det har givit resultat.

I våras, när pandemin var ett faktum, upplevde Kawaii en minskning av försäljningen med runt 80 %. Under flera månader var det i princip folktomt i butiken och de utländska turisterna lyste med sin frånvaro i Haga. Då beslutade innehavaren Jenny Lindgren att satsa ordentligt på sin webbshop. Hon lade mer pengar på marknadsföring och gjorde en ordentlig målgruppsanalys.

– Vi tog reda på var våra kunder fanns och började fokusera mer resurser där, i vårt fall på Instagram, berättar Jenny.

Resultatet har varit över förväntan och hon beskriver det som att försäljningen är i nivå med julhandeln, mitt i sommaren. Antalet online-beställningar har mångdubblats och för att klara säljtrycket har Kawaii behövt anställa ny personal.