Trots pandemin väljer kunderna att komma till Bröd Å Sånt på Axel Dahlströms Torg.

Kunderna är lojala mot sina lokala butiker under pandemin

Flera handlare på våra lokala torg ser trots många svårigheter under pandemin en ökad uppskattning och lojalitet bland sina kunder.

Undersökningar som Retailbarometern 2020 visar också att många har högt förtroende för sina lokala butiker och vill gärna vara lojala och handla hos dem.

– Jag har många stamkunder som fortsatt handla av mig, berättar Pernilla Andersson, en av GöteborgsLokalers hyresgäster. Hon driver Bröd Å Sånt på Axel Dahlströms Torg.

– I mitt område är det många som jobbar hemifrån och som kommer ner till torget och handlar lunch och bullar. Det är en svår tid för alla men jag tycker att det känns som om kunderna valt att stötta de lokala handlarna i större utsträckning. Och man kan ju säga att jag är i en ”unnar-bransch”.

Pernilla stängde tidigt förra våren sin lilla servering inne i butiken för att minska trängsel. Och med swish och bärbar korttterminal går det lika bra för kunden att handla utan att komma in. Under sommaren och hösten kunde hon ha sin uteservering i gång.

Hur blir det efter corona?

Trots en viss oro och osäkerhetskänsla inför framtiden och hur hennes företag kommer att kunna utvecklas tror inte Pernilla Andersson att kunderna försvinner men ställer sig frågan huruvida kunderna kommer att fortsätta handla lokalt eller återvända till stormarknader.

Vi på GöteborgsLokaler ser i undersökningar och hör i kontakter med våra hyresgäster att många gärna vill stötta sina lokala handlare även efter pandemin. Förhoppningsvis ser vi en utveckling som går mot en ökad, bostadsnära handel.

Här hittar du Retailbarometern 2020: