Lena på Brunnsbo Blommor. Foto Markus Andersson

"Pandemin har förändrat kundernas inköpsmönster"

Inköpsmönstren förändras men vi ser att stamkunder i stor utsträckning fortsätter att stötta sina lokala butiker.

GöteborgsLokalers hyresgäst Lena på Brunnsbo Blommor anser att hon klarat det här året förhållandevis bra och hon uppskattar sina lojala kunder:

– Det är lite färre kunder i butiken men samtidigt så får jag fler beställningar som ska skickas med bud. Äldre avstår i högre grad från att handla i butiken men de kunder som kommer in är omtänksamma och intresserade av hur det går för mig, berättar Lena.

Hon kan se att kundernas inköpsmönster förändrats. Fler ringer och swishar innan de kommer så att de kan hämta blommorna på utsidan.

Hur blir det efter corona?

– Just nu är det lite svårt att planera men jag tror att det kommer att återgå ganska bra till normala förhållanden. Nu har jag en bra säsong framför mig med påsk, skolavslutningar och mors dag!

Undersökningar och forskning visar att många uppskattar den lokala handeln och man ser en positiv utveckling, läs gärna mer här