Våra lokala handelsplatser och hållbarhet

Varför är de lokala handelsplatserna viktiga för den sociala hållbarheten? På vilket sätt? Och hur jobbar GöteborgsLokaler med den? Det tänkte vi berätta om här.

Det finns flera definitioner om vad social hållbarhet kan vara. En av dessa är ”skapa förutsättningar för ett bra vardagsliv för alla. Mötesplatser som exempelvis gator, torg och parker ska vara inbjudande och främja sociala möten mellan människor. De ska hålla god livskvalitet och vara funktionella, trygga, tillgängliga och estetiskt tilltalande.” Ett bra vardagsliv – ja, det ligger väldigt nära GöteborgsLokalers vision ”att göra göteborgarens vardag enklare” och vårt uppdrag. Vi ser att torget är hjärtat i stadsdelen, där boende och besökare kan lösa sina vardagliga behov av handel och service. Men också en mötesplats, en plats att träffas och umgås på, en trygg och trevlig plats.

Teman för social hållbarhet

Boverket lyfter fem intressanta teman som är avgörande för en socialt hållbar stadsutveckling, nämligen inflytande, identitet, variation, samband och en helhetssyn på staden.

Om vi tittar på dessa fem teman och översätter de till vårt arbete och område, så vill vi här ge en bild av hur vi jobbar inom dessa teman.

Inflytande

Genom att varje dag finnas på våra handelsplatser har vi en löpande dialog både med hyresgäster och besökare. Vi är lokalt på plats och inte en förvaltare som sitter geografisk långt borta. Genom våra företagarföreningar och marknadsråd har våra lokalhyresgäster inflytande över kring hur handelsplatsen kan utvecklas och kommuniceras. Vi kompletterar dialoger med möten och med enkäter. Idag får vi ofta frågor via våra sociala media-kanaler. Man är alltid välkommen att höra av sig till oss.

Identitet

Handelsplatsens identitet är som en plats själ. Och våra torg har tydliga identiteter. Dessa vårdar vi, utvecklar vi och jobbar med att förstärka. Ex. genom när vi skapar evenemang men också i hur vi utformar torgmiljön och hur vi kommunicerar. Platsens identitet är något som upplevs av alla som lever och verkar på platsen.

Sedan ett par år tillbaka lyfter vi fram handelsplatsernas verksamheter i en kampanj vi kallar Locals (localsofgbg.se). För det är något särskilt med torgen i Göteborg. Här finns de som bakar din frukostfralla, lagar din cykel och binder din blombukett. De som lever och verkar kring torgen varje dag, året om. Vi kallar dem Locals och vill hylla dem för att de bidrar till ett levande Göteborg.

Variation

Våra handelsplatser skall fyllas med det som göteborgaren behöver i sin vardag i form av handel och service. Men också vara en mötesplats, en plats där alla är välkomna. Handelsplatserna ligger mitt i stadsdelarna, med enkel och nära tillgång till service och verksamheter för boende och besökare. Idag har vi många verksamheter som har längre öppet-tider, vilket gör att människor är i rörelse den största delen av dygnet. Det leder till ökad trygghet.

Samband

Att skapa samband handlar om att genom fysisk planering förstärka sambanden mellan stadens olika delar. Vi jobbar med att genom fysisk planering förstärka sambanden på handelsplatsen och dess omgivning. Det kan handla om belysning, förstärka entréer, se till att buskage inte växer sig för höga och bli otrygga hörn. Att skapa bra och funktionella flöden, kring och inom handelsplatsen.

Helhetssyn på staden

Att ha en helhetssyn på staden, som utgår ifrån förståelsen att förändringar i en stadsdel kan ha inverkan på en annan del av staden, är något vi ständigt har med oss. Här fokuserar vi mycket på att hitta en balans i handel och service. Att det skall finnas hållbara förutsättningar för våra hyresgäster att driva sina verksamheter.