Den 25 november lyser flera torg i staden upp i orange för att uppmärksamma våld mot kvinnor och flickor. Foto: Markus Andersson (Bilden är ett montage)

​25 november lyser torgen i orange

Den 25 november lyser delar av Göteborg upp i orange. Syftet är att uppmärksamma kampanjen Orange Day som vill synliggöra och motverka våld mot kvinnor och flickor. Dagen kommer även att uppmärksammas på flera av GöteborgsLokaler torg.

Redan 2008 utnämnde FN den 25 varje månad till Orange Day, en dag då man genom att bära orange visar sitt stöd för att stoppa våld mot kvinnor och flickor. 25 november är den internationella dagen då flera byggnader runt om i världen badar i orange färg för att sätta extra fokus på denna viktiga fråga. Några av dessa är Globen i Stockholm och pyramiderna i Giza. Samt flera av våra torg.

På Axel Dahlströms Torg, Bergsjön Centrum, Dr Fries Torg, Kyrkbytorget, Kärra Centrum, Landala Torg och Vårväderstorget belyser vi problemet genom att färgsätta delar av handelsplatserna i orange under måndagen den 25 november.

Geir Birkeland är teknisk förvaltare hos GöteborgsLokaler och samordnare av belysningsprojektet under Orange Day.

– Att vi valt just dessa torg beror på att vi tror att belysningen ger bäst effekt här, berättar Geir Birkeland. Vi kan skapa en effektfull ljussättning på de aktuella handelsplatserna. På flera platser justerar vi endast befintlig belysning, men ett par ställen får en helt ny belysningsteknik.

Uppmärksammas i staden

GöteborgsLokalers medarbetare kommer denna dag att ta del av en föreläsning av Frida Selberg från polisen. Temat på föreläsningen är våld mot kvinnor och flickor.

Att låta torgen vara en del av Orange Day ser Geir Birkeland som en självklarhet.

– Vi förvaltar våra handelsplatser med social hänsyn. Alla skall känna sig trygga på våra torg, det är en del av vårt uppdrag, berättar Geir Birkeland. Av den anledningen känns det självklart att belysa våra handelsplatser den 25 november. Detta för att markera mot våld riktad mot kvinnor och flickor.

Under måndagen den 25 kommer Orange Day att märkas av på många platser runt om i Göteborg. Flera av stadens bolag och förvaltningar markerar mot våld mot kvinnor och flickor genom att på olika sätt färgsätta byggnader och platser i orange.

Är du utsatt för våld eller känner du någon som blir hotad eller slagen? Det finns många organisationer som är proffs på att hjälpa, till exempel Kvinnofridslinjen. Vill du läsa mer om Orange Day kan du söka på hashtaggen #orangeday i sociala medier.

Kontaktperson:

Catharina Sundberg, förvaltningschef GöteborgsLokaler. Tel. 031-335 01 15. catharina.sundberg@goteborgslokaler.se

GöteborgsLokaler förvaltar kommersiella lokaler för butik, kontor och offentlig verksamhet. Vi förvaltar 432 000 kvm lokalyta. Samtliga lokaler och fastigheter är geografiskt placerade inom Göteborgs kommun och en stor del av lokalerna är koncentrerade kring stadsdelstorg. GöteborgsLokaler är en del av Göteborgs Stad.