Catharina Samuelsson driver Lindra Second Hand i Gårdsten. Foto Markus Andersson

Det är trendigt att handla second hand

Det finns en mängd olika anledningar att handla second hand idag. Många gör det för de förmånliga priserna, men allt fler kunder är modemedvetna trendspanare.

– Åttiotalets breda axlar och oversize-kläder är på väg tillbaka, berättar Catharina Samuelsson som driver Lindra Second Hand i Gårdsten.

Det går trender i allt. Oavsett om det handlar om kläder, inredning eller porslin så finns det ett mode som är aktuellt just för tillfället. Inte sällan återkommer nya trender med jämna mellanrum och på andrahandsmarknaden finns det ofta möjlighet att göra både prisvärda, trendiga och ekologiskt hållbara fynd.

Lindra är en ideell förening och de har ett tiotal second handbutiker runt om i landet, bland annat vid Gårdsten Centrum. Här jobbar Catharina Samuelsson som butikschef. Hon berättar att alla kategorier av människor handlar i deras butik.

– Det är omöjligt att säga hur den typiska second handkunden ser ut, säger Catharina. Det är allt ifrån pensionärer som vill ha bra kläder till bra priser, men lika ofta kan det vara ungdomar som är ute efter en viss typ av kläder eller inredning som är svår att hitta i vanliga butiker.

Lindra samlar främst in textilier genom insamlingsboxar som finns placerade på många ställen i staden. Alla kläder som kommer in gås noga igenom och klassas efter dess skick. Skicket avgör sedan om textilierna skall säljas som second hand, skänkas till bistånd, gå till återbruk eller helt enkelt slängas. Faktum är att endast lite drygt en tiondel av allt som samlas in landar på butikernas galgar. Resten går till bistånd eller återbruk.

Det finns många förutfattade meningar om andrahandsbutiker, men de myterna vill Catharina gärna slå hål på.

– Till de som påstår att second hand är skräp säger jag bara, välkomna in, säger hon. Jag skulle våga påstå att de allra flesta kläder vi säljer håller näst intill nyskick. En del har till och med prislappen från ursprungsbutiken kvar. Här är det lätt att göra fynd och samtidigt göra en insats för välgörande ändamål.

Om du vill spana efter trender är just en second handbutik en utmärkt plats att börja. Mycket av det äldre mode som återuppstår kanske bara finns på andrahandsmarknaden innan de stora modekedjorna snappat upp trenden. Just nu är åttiotalets träningskläder och bredaxlade kavajer den hetaste trenden, enligt Catharina.

– Det är inte alltid helt enkelt att avgöra vad som är på modet just för tillfället, resonerar Catharina. Det är lätt att avfärda vissa prylar som värdelösa, men när de väl kommer upp i butiken säljs de ofta genast. Ett exempel är CD-skivor som vi inte trodde skulle locka köpare, men det är helt klart att suget efter skivor har återuppstått, trots att de allra flesta strömmar sin musik idag.

Lindra jobbar aktivt med marknadsföring, både via sociala medier och i butiken. De hetaste varorna står på display redan vid ingången och de tar ofta slut fort.

– I vår butik på Wieselgrensplatsen har vi stora skyltfönster som uppdateras ofta. De varor som sätts upp i fönstren lockar in många kunder i butiken., berättar Catharina.

När du väljer att handla i Lindras second handbutiker gör du också en stor insats för välgörande ändamål. Allt överskott från butiken går till att finansiera biståndsprojekt som Human Bridge genomför, bland annat i samarbete med Läkarmissionen och Erikshjälpen. Utöver butiksförsäljningen samlar Human Bridge in, rekonditionerar och skickar ut sjukvårdsmaterial och handikapphjälpmedel, främst till länder i Afrika och Östeuropa.

I butiken jobbar även arbetstränande personal som av olika anledningar står utanför arbetsmarknaden. Tanken är att hjälpa dem tillbaka till arbetslivet. Butiken fungerar på så sätt även som en socialt hållbar verksamhet. Det är med andra ord trendigt att handla second hand!

GöteborgsLokaler förvaltar kommersiella lokaler för butik, kontor och offentlig verksamhet. Vi förvaltar 414 000 kvm lokalyta. Samtliga lokaler och fastigheter är geografiskt placerade inom Göteborgs kommun och en stor del av lokalerna är koncentrerade kring stadsdelstorg. GöteborgsLokaler är en del av Framtidenkoncernen som ingår i Göteborgs Stad.