I år bär våra sommarjobbare återbrukade skjortor inköpta i secondhandbutiker. Foto Jimmy Larsson

Sommarjobbet på torget innebär både lek och prat

Sommarens stora händelse på Vårväderstorget, Bergsjön Centrum, Kortedala Torg, Hjällbo Centrum och Hammarkulletorget är utan tvekan Sommartorget, aktiviteter som sätter torgen i rörelse. Eventet Sommartorget hade inte varit möjligt utan engagerade, sommarjobbande ungdomar som hjälper till med allt från att agera lekledare, till att hålla ordning och fräscha upp på torgen. I år har GöteborgsLokaler lagt extra fokus för sommarjobbarna på hållbarhet, både i arbetsuppgifter och arbetskläder.

– Det är kul att vi känner oss så uppskattade på torgen, säger Alicia Racho, en av de ungdomar som nyligen börjat sitt sommarjobb hos GöteborgsLokaler.

Arbetsuppgifterna är varierande, men just i sommar är det mesta fokuserat kring Sommartorget, GöteborgsLokalers satsning för att aktivera barn och unga i Göteborgs särskilt utsatta områden. På Sommartorget sysselsätter sommarjobbarna barn och unga med bland annat lekar, tävlingar och trevligt sällskap. Dessutom utförs samtidigt en del städning, målning och uppfräschning av de lokala torgen.

Hållbarhet - ett ledord

En av de ungdomar som nyligen inlett sitt sommarjobb hos GöteborgsLokaler är Alicia Racho och hon har precis hunnit bli varm i kläderna.

– Jag och mina kollegor har hand om Sommartorget på Vårväderstorget och det har varit väldigt uppskattat bland både barn och föräldrar i området, säger Alicia Racho. Det märks verkligen att barnen gillar aktiviteterna. Vissa besökare vill kanske inte spela basket eller pingis. Då finns vi här för att prata och lyssna, vilket känns minst lika viktigt.

Precis som med mycket annat som genomförs i GöteborgsLokalers regi har hållbarhet varit ett av ledorden för årets sommarjobbare, delvis genom den sociala delen. Att finnas på plats, lyssna och hjälpa till är en viktig, men ofta bortglömd aspekt i hållbarhetsarbetet.

Miljötänket syns i år också tydligt direkt på GöteborgsLokaler sommarjobbare. Detta då de bär återbrukade skjortor inköpta i secondhandbutiker. Skjortorna har också ett tydligt tryck på ryggen med vad just GöteborgsLokalers uppdrag är, att ta hand om ”Vardagsnära torg i hela Göteborg”.

Viktigt att engagera unga

Varje sommar tar GöteborgsLokaler emot ungdomar i gymnasieålder för att sommarjobba. Ungdomarna söker sommarjobben via Göteborgs Stad. I år är det sammanlagt 12 ungdomar som sommarjobbar för GöteborgsLokaler på stadens torg. Arbetstillfällena är uppdelade på tre tillfällen under nio veckor och under varje period jobbar fyra ungdomar tillsammans.

Att anställa sommarjobbare är inget nytt för GöteborgsLokaler. Bolaget har sedan flera år givit unga göteborgare en försmak av arbetslivet och en unik inblick i fastighetsbranschen.

– Vi på GöteborgsLokaler tycker det är viktigt att bidra med platser för sysselsättning under sommaren för stadens ungdomar. Det är ett sätt för ungdomarna att få en inblick i arbetslivet och tjäna pengar. Samtidigt kan det väcka intresse för vår bransch, säger Conny Hägglund, arbetsmiljösamordnare och ansvarig för sommarjobbarna på GöteborgsLokaler.

Frågor?

Gällande sommarjobbarna, kontakta Conny Hägglund, arbetsmiljösamordnare på GöteborgsLokaler. conny.hagglund@goteborgslokaler.se

Gällande Sommartorget, kontakta Annelie Nithander, centrumutvecklare på GöteborgsLokaler. annelie.nithander@goteborgslokaler.se

GöteborgsLokaler förvaltar kommersiella lokaler för butik, kontor och offentlig verksamhet. Vi förvaltar 406 300 kvm lokalyta. Samtliga lokaler och fastigheter är geografiskt placerade inom Göteborgs kommun och en stor del av lokalerna är koncentrerade kring stadsdelstorg. GöteborgsLokaler är en del av Framtidenkoncernen som ingår i Göteborgs Stad.