I sommar förvandlas våra torg till Sommartorget med en mängd aktiviteter för barn och unga. Foto: Jimmy Larsson

Sommartorget sätter våra torg i rörelse

Spela pingis, utmana kompisarna på brädspel eller kanske bara chilla i en solstol. GöteborgsLokaler bjuder in till Sommartorget på fem av stadens torg. När Sommartorget landar på handelsplatserna gör vi det med en container full med aktiviteter för barn och unga.

– Vi på GöteborgsLokaler vill aktivera våra torg lite extra under sommaren och bjuda in till platsen på ett nytt sätt. Dessutom vill vi bidra till social trygghet i området och en meningsfull fritid för sommarlovslediga barn, säger Annelie Nithander, ansvarig centrumutvecklare på Vårväderstorget.

I sommar kommer Bergsjön Centrum, Hammarkulletorget, Hjällbo Centrum, Kortedala Torg och Vårväderstorget att få besök av GöteborgsLokalers lekfulla satsning Sommartorget. I två-tre veckor på respektive handelsplats dukas det upp en av uppsjö olika aktiviteter, allt ifrån pingisbord, styltor och innebandyklubbor till mer lugna aktiviteter som sällskapsspel och en yta att bara ta det lugnt. Vissa aktiviteter är uppstyrda såsom turneringar, femkamp och pyssel medan annat är helt fri lek.

– Vi hoppas att Sommartorget ska stärka handlarna och torget som mötesplats samt locka många besökare. Förutom att skapa liv och rörelse på våra torg vill vi erbjuda en arena för andra organisationer och samtidigt möjliggöra för fler att möta barn och unga, säger Annelie Nithander. Det kommer att bli viktiga samtal om till exempel demokrati och barns rättigheter, i olika konstellationer när vi får besök av bland andra medborgarkontoret.

Pågår hela sommaren

Sommartorget landar på torget i form av en container fylld med aktiviteter och kommer att bemannas med sommarjobbande ungdomar från Göteborg. Aktiviteterna riktar sig till barn mellan ca 7–12 år och är öppet mellan kl. 11–15 alla vardagar.

Sommartorget drar i gång vecka 24 på Vårväderstorget och Bergsjön Centrum. Under hela sommaren, fram till och med augusti, turnerar Sommartorget runt (se tidplan nedan). Alla aktiviteter är helt kostnadsfria.

– Vi tror att Sommartorget ligger helt rätt i tiden. Vi ser verkligen fram emot att testa hur konceptet fungerar. Vem vet? Kanske skapar vi en helt ny sommartradition, avslutar Annelie.

Ta gärna en titt på torgens respektive Facebook-sidor för ytterligare information om Sommartorget och dess aktiviteter.

I Bergsjön Centrum arrangeras Sommartorget tillsammans med Familjebostäder och i Hammarkulletorget tillsammans med Bostadsbolaget.

Tidplan för Sommartorget:

Vårväderstorget vecka 24 – 26

Bergsjön Centrum vecka 24 – 26 samt 29 – 31

Kortedala Torg vecka 27 – 28

Hjällbo Centrum vecka 27 – 28

Hammarkulletorget vecka 29 – 31

Sommartorget, en del av superförvaltningen

GöteborgsLokaler ingår i Framtidenkoncernen som jobbar med ”Strategin för utvecklingsområden” och superförvaltning, med målet att det inte skall finnas några särskilt utsatta områden i Göteborg 2025. Sommartorget är ett av GöteborgsLokalers många bidrag till detta, såsom fastighetsägare och förvaltare av de lokala torgen.

Har du frågor om Sommartorget?

Kontakta Annelie Nithander, centrumutvecklare på GöteborgsLokaler.

Tel. 031-335 02 36, e-post annelie.nithander@goteborgslokaler.se

GöteborgsLokaler förvaltar kommersiella lokaler för butik, kontor och offentlig verksamhet. Vi förvaltar 406 300 kvm lokalyta. Samtliga lokaler och fastigheter är geografiskt placerade inom Göteborgs kommun och en stor del av lokalerna är koncentrerade kring stadsdelstorg. GöteborgsLokaler är en del av Framtidenkoncernen som ingår i Göteborgs Stad.