Gastronomiska kockar ett bristyrke - Lycksele satsar vidare på YH - utbildning

Gastronomiska kockar ett bristyrke - Lycksele satsar vidare på YH - utbildning

Besöksnäringen har sedan länge efterfrågat kompetenshöjning bland kockar och utbildning av nya kockar då det är en bristvara inom vårt område. I Lycksele anordnar man sedan 1 år tillbaka en yrkeshögskoleutbildning inom Gastronomisk kock/Gastronomisk entreprenörskap. Nu är det dags för ansökningsomgång 2, med start i januari 2016.

- Det råder stor brist på gastronomiska kockar idag. Det finns många inom länets besöksnäring som inte kan utveckla sin verksamhet för att de saknar  kockar, berättar Ulla Blomqvist, initiativtagare till  utbildningen och även projektet Route Gastonomique.

Karin Fällman verksamhetsledare på Gold of Lapland och ledamot i styrgruppen för utbildningen:

- Vi är extremt glada över att kunna berätta att ansökningsomgång nr 2 nu öppnar och vi hoppas att många kockar tar chansen att gå denna utbildning. Mat och matupplevelser är viktiga beståndsdelar i besöksnäringen och efterfrågan på bra och professionellt tillagad mat av fina närproducerade råvaror ökar ständigt.

Fakta om utbildningen:

Sista ansökningsdag är den 20 november och utbildningen drar igång i januari 2016. Utbildningen är en spetsutbildning som i första hand är en fortbildning för redan yrkesverksamma kockar. En viktig del i utbildningen kommer att vara föreläsningar med Sveriges kockelit. Distans och halvfart ger bra möjlighet att kombinera studier med yrkesverksamhet.

Tannbergsskolan i Lycksele är utbildningssamordnare och Lycksele  den huvudsakliga kursorten. För den praktiska perioden och LIA-perioden finns  två kursorter, Lycksele och Kiruna. De distansförlagda kursmomenten arrangeras i samarbete med lärcentra på flera orter, främst i Lappland.

Ansökningsblankett : www.tannbergsskolan.nu/yrkeshogskolan

Bifoga bestyrkta kopior på betyg/intyg från utbildningar och arbetslivserfarenhet.

Välkommen med din ansökan på adress:
Tannbergsskolan, Yrkeshögskolan, 921 81 Lycksele
Vid frågor kontakta utbildningsledare:  Eva Lundström, 0950-168 96 eva.lundstrom@edu.lycksele.se

Se utbildningsbroschyr (pdf)