Gold of Laplands nyhetsbrev 1 april  2016

Gold of Laplands nyhetsbrev 1 april 2016

April är här och en fin månad väntar!
På bilden ser ni vår praktikant Sofia Johansson som började hos oss den 22 mars. Hon läser på medie- och kommunikationsvetenskapliga programmet på Umeå Universitet.Sofia  kommer att vara i kontakt med många av er medlemmar och nu vet ni hur hon ser ut.

Dagens nyhetsbrev kommer att handla om vikten av att vi får veta vad ni tycker och hur vi får reda på det. Vi är ju en ekonomisk förening där det är oerhört viktigt vad ni medlemmar tycker och vilka frågor som är viktiga för oss att driva för att ni ska få mer besökare och ökad lönsamhet. Därför kommer vi att skicka ut enkäter som vi ödmjukt ber er att besvara. Jag skriver också om en Temadag för infrastruktur och tillgänglighet som Region Västerbottens enhet turism bjuder in till och om vårens idéverkstad om Turism. Och om en planerad bussworkshop i höst.

ENKÄTER - VÅRT VERKTYG ATT FÅ VETA SAKER
Vi har skickat ut en enkät till er om hur era gäster kommer hit. Detta är för att vi ska få underlag till att jobba med de problem som finns och påverka där vi kan. Sofia kommer att vara i kontakt med en del av er för att hjälpa till att få in dessa viktiga svar. Jag hoppas på en hög svarsfrekvens.

HÅLLBARHETSARBETET I GOLD OF LAPLAND STARTAR NU
Inom projekt INTILL ska vi ta fram en hållbarhetsstrategi för destinationen och för att få input i den kommer en enkät att skickas ut till alla våra medlemmar. Karin  ansvarar för hållbarhetsarbetet och till min hjälp har jag Sofia som kommer att vara involverad i hela processen med hållbarhet. När destinationen är hållbarhetsgranskad kommer turen till er företag som vill få kunskap kring hur ni kan arbeta hållbart i alla avseenden. I allt detta arbete kommer vi att ha god hjälp av Dan Jonasson, projektledare på AC Hållbar Turism (Region Västerbotten turisms projekt). Jag återkommer om detta under våren.

European Minds utvärderar bl a vårt projekt INTILL
Konsultföretaget European Minds har fått uppdraget att klusterutvärdera 4 projekt med fokus på utveckling av besöksnäringen i Övre Norrland. Projekten, vilka delfinansieras av Europeiska Regionalfonden, är Effekt, AC Hållbar export, Intill och Capacity Building in Swedish lapland. Uppdraget sträcker sig till 2018.

NYHETER FRÅN REGION VÄSTERBOTTEN TURISM

Temadag – infrastruktur och tillgänglighet 28 april i Lycksele

Den 28:e april inbjuds du som arbetar inom turistbranschen i Västerbotten till en heldag i Lycksele med temat ”Infrastruktur och tillgänglighet”. För dagen kommer du ha möjlighet att välja mellan två olika intressanta spår: öppen konferens eller idéverkstad. Konferensdelen kommer i första hand behandla infrastrukturfrågor och Idéverkstaden fokusera på digital tillgänglighet – de två olika delarna av temadagen sker parallellt men med vissa gemensamma aktiviteter.

Till skillnad från en vanlig konferens innebär denna alternativa metod att du som deltagare fyller dagen med innehåll – baserat på dina behov och frågor. Det finns inga förbestämda talare eller något spikat program, istället står du och dina kollegor i branschen för inspel och lösningar via debatt, diskussion och gruppaktiviteter. I samband med din anmälan till denna del spelar du in tre aktuella frågeställningar. På så sätt kommer programmet bli relevant och behovsanpassat för alla deltagare.

Idéverkstad ”Turism på 10-talet”:
Idéverkstaden är en del av Region Västerbottens innovationsprocess: Innovationsloopen. I ett tidigare samarbete över Kvarken genomfördes under hösten 2015 en Idéverkstad i Vasa där regionernas besökare stod i fokus. Nu tar vi gemensamt ytterligare ett steg och denna gång är det turistproducenterna själva som står i centrum.
Vilka konkurrensoberoende verktyg och hjälpmedel kan vi tillsammans skapa, som underlättar vardagen för turismaktörerna och ökar tillgängligheten för våra olika destinationer och regioner? Vi tror att du sitter på en del av svaret – tillsammans får vi helheten.

Nu efter påsk skickar vi en formell inbjudan med mer information om format, innehåll och tider för de två olika övningarna – och temadagen i sin helhet. Via denna inbjudan anmäler du din medverkan, väljer inriktning för dagen och spelar in tre frågeställningar du tycker konferensdelen bör fokusera på.
Vi ser fram emot att ses den 28 april i Lycksele!

Speed dating ska öka bussturismen i länet

Mellan den 30:e september och 1:a oktober arrangerar Region Västerbotten en bussworkshop i länet. Förutom en rundtur till en rad olika besöksmål får researrangörerna chansen att delta i en workshop och bekanta sig med olika lokala turistföretag. Målet är att få med Västerbotten i bussresearrangörernas resekataloger, webbplatser m.m. Till workshopen inbjuds bussresearrangörer från Sverige, Österbotten och Norge (Mo i Rana och Bodö området).
Det är andra gången Region Västerbotten arrangerar en workshop av det här slaget. 2009 deltog fjorton bussresearrangörer och drygt 30 lokala turistföretag. Eftersom arrangemanget var uppskattat tar VästerbottenTurism återigen chansen att visa upp det bästa länet har att erbjuda.

För mer information kontakta Ulrika Annemalm, 070 - 650 70 26.

Nu finns alla våra tidigare nyhetsbrev att läsa för alla online. Klicka här

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gold of Lapland är en ekonomisk förening som ägs av drygt 80 företag och även en turistdestination som geografiskt sträcker sig över Lycksele, Malå, Norsjö, Vindeln, Robertsfors, Skellefteå,Vindeln, Sorsele och Arvidsjaur.

Gold of Lapland är en av tre samverkansparter i EU-projektet INTILL - INNOVATIV TURISM I LAPPLAND.

Gold of Lapland, Hemavan Tärnaby och South Lapland har beviljats ett samverkansprojekt för att utveckla turismen i den geografiska regionen Malå, Norsjö, Lycksele, Storuman, Vilhelmina,Åsele, Dorotea och Strömsund.