Gold of Laplands nyhetsbrev 12 februari 2016

Gold of Laplands nyhetsbrev 12 februari 2016

Hej allihopa!

Februari och vädret är i stor kontrast till kylan vi hade i januari. Men vinter har vi i alla fall och då passar det perfekt att besöka världens längsta vinterfestival, Malå vinterfestival , som drar igång med vintermarknad 12 - 13 februari och hela vinterfestivalen pågår till den 13 mars!

Hos oss på Gold of Lapland händer det som vanligt mycket och i våra nyhetsbrev får ni lite aktuell information kring vad som är på gång framöver och jag vill börja med att berätta  att vi har fått in ännu ett fantastiskt reportage i en holländsk campingtidning! Journalisten avslutar det 6 sidor långa reportaget med orden:
"Detta är en resa att minnas. Intensiv? Ja. Åka hit en gång till? Visst! Svenska Lappland har förtrollat mig. Det vackra landskapet delvis gömt under ett tjockt vitt täcke men också vänligheten hos människorna och lugnet och den överväldigande naturen har stulit mitt hjärta. Gold of Lapland är allt annat än kallt, det är bara hjärtvärmande! "

Att utveckla arrangemang och utveckla lågsäsonger
Det är ett av våra områden inom Projekt INTILL och hos oss är det Marino Carlsson, marino.carlsson@goldoflapland.com som är en resurs för föreningar och företag som har tankar kring arrangemangsutveckling. Han har deltagit på möten inför planeringen av Malå vinterfestival och på möten i Norsjö tillsammans med Norsjö Beach. Nu är det dags för Lycksele och den 16 februari kl 18:00 på Hotell Lappland är alla som är intresserade av att bidra till att få till ett bra vinterarrangemang i Lycksele 2017 välkomna. Förhoppningen är att skapa ett återkommande arrangemang som lockar och får människor att se Lycksele som ett intressant alternativ att fira sitt sportlov på.

Vårens mässdeltagande är planerat - var vill ni synas?
Gold of Lapland kommer att delta på Vildmarksmässan i Stockholm i mars, på Österbottens Stormässa i april och på Seniordag i Stockholm i maj. Ni som är intresserade av målgrupperna hör er till    Beatrice.bergqvist@goldoflapland.com, så kan era produkter exponeras mot mässbesökarna.

På alla mässor och andra aktiviteter delas alltid Gold of Laplands inspirationsmagasin 2016 ut!
Här ska ni synas, ni kan välja att vi skriver en artikel om er eller att annonsera. Mina kollegor ringer för fullt runt till alla medlemmar för att höra vad som passar er. Passa då gärna på att ställa andra frågor ni har kring marknadsföring eller annat. Vi finns till för er och vill veta vad som ni har på gång!

Intresserad av att få utländska gäster?
Inom Gold of Lapland (projekt INTILL) har vi en stor satsning på exportmarknaden och det är Monica Holmgren som ansvarar för den.Hon hälsar att under de kommande månaderna kommer hon att vara ute på företagsbesök och prata exportmognad, titta på ert utbud och bidra med sin kunskap. Och de företag som får besök av Monica är de som är med i exportsatsningen mot Nederländerna. Är du också intresserad av ett besök av Monica och vill veta mer om den nederländska marknaden? Hör av dig till monica.holmgren@goldoflapland.com eller ring 070-6901221.

Möte med Inlandsbanan
Den 18 februari besöker Inlandsbanan Ammarnäs för att träffa företagare i besöksnäringen och för att presentera vad som är på gång inom Inlandsbanan samt att höra vad ni som företagare har att erbjuda. Jobbar ni mot Inlandsbanan, eller är intresserade av att göra det, är ni välkomna att delta. Dagen inleds med en titt på Turistbyrån i Sorsele, därefter träffas vi på Samegården i Ammarnäs den 18/2 klockan 13.00. Inlandsbanan inleder med en presentation, och därefter tar ni vid för att presentera er själva och era produkter. Om ni som Ammarnäsföretag vill visa en anläggning i byn finns det möjlighet till det mellan 11-12. Hör i så fall av er i förväg så att vi kan planera in det. Förutom Inlandsbanan kommer Pär Röckner och Maria Broberg från Swedish Lapland i Sorsele samt Monica Holmgren från Gold of Lapland att närvara. Anmälan senast den 16/2 till maria.broberg@sorsele.se

Det är nu öppet att börja ansöka om projektmedel hos Leader Fiskeområde Vindelälven.
För er som har idéer inom detta område så hälsar Stig Westberg, verksamhetsledare på Leader Fiskeområde Vindelålven, att fiskeområdet nu  har en hemsida med information om hur man ansöker om dessa medel och vilka man kan kontakta för mer information/hjälp. Läs mer här.

Härliga infrastrukturnyheter som kan ge fler finska besökare i framtiden!
Regeringen har beslutat att ställa sig bakom det så kallade Kvarkenprojektet, Midway Alignment. Projektet omfattar bland annat en ny färja mellan Vasa och Umeå.För att projektet ska få EU-stöd krävs att både svenska och finska staten går in med delfinansiering. Finlands regering har hittills sagt nej till projektet. Senast den 16 februari ska ansökningen skickas in till Europeiska kommssionen. Om det blir en ny färjan pratas det om att det kan skapa 50 000 nya arbetstillfällen i Kvarkenregionen och kosta en miljard kronor. Fakta från svt nyheter, läs mer här.

Nu finns alla våra tidigare nyhetsbrev att läsa för alla online. Klicka här
Och om du vill sprida dem vidare till andra så är det bara trevligt.

Nyhetsbrev från andra
Nytt i Naturen – länsstyrelsen i Västerbotten. Läs om året som gått med naturvårdsenheten
Vad händer på Svensk Turism AB?

Vi påminner också om kommande arrangemang:

Akademin möter turismnäringen den 1 - 2 mars på Umeå Universitet
Ta tillfället i akt och kom och lyssna på presentationer av aktuell turism- och upplevelseforskning vid Umeå universitet samt presentationer från turismnäringen i norr.
Start tisdag 1 mars kl. 13:00 till onsdag 2 mars kl. 12:00. Exempel på föreläsningsteman är: Samisk turism, turism och innovationer i glesa miljöer, turismstatistik, turism och transporter, destinationsutveckling, evenemang, hållbar utveckling, upplevelser samt turism och handel. Studenter vid Turismprogrammet & Gastronomiprogrammet kommer även presentera sina kommande examensarbeten.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gold of Lapland är en ekonomisk förening som ägs av drygt 80 företag och även en turistdestination som geografiskt sträcker sig över Lycksele, Malå, Norsjö, Vindeln, Robertsfors, Skellefteå,Vindeln, Sorsele och Arvidsjaur.

Gold of Lapland är en av tre samverkansparter i EU-projektet INTILL - INNOVATIV TURISM I LAPPLAND.

Gold of Lapland, Hemavan Tärnaby och South Lapland har beviljats ett samverkansprojekt för att utveckla turismen i den geografiska regionen Malå, Norsjö, Lycksele, Storuman, Vilhelmina,Åsele, Dorotea och Strömsund.