Gold of Laplands nyhetsbrev 15 april  2016

Gold of Laplands nyhetsbrev 15 april 2016

Snart är det helg och här kommer nyheter från Gold of Lapland
Aprilväder är precis vad vi har haft denna vecka, strålande sol och värme för att sen bytas ut till snöluft och iskalla nätter. Men april är en bra månad att rusta för nästa säsong.I veckans nyhetsbrev berättar jag om det nyöppnade Norsjö Gästgiveri som hade öppet hus idag. På bilden ovan ser ni Laila Ström och Sara Dahlberg som hoppas på många gäster till det fina gästgiveriet. Läs också om finska satsningar, Swedish workshop, hållbarhetsanalyser, inbjudan till infrastrukturdag och idéverkstad mm. Vi har också fått en fantastisk film från nederländska pressresan som gjordes i mars.

VÅR NYASTE MEDLEM, NORSJÖ GÄSTGIVERI, ÄR NU ÖPPEN
Idag var det visning av det nya boendet i Norsjö. Norsjö Gästgiveri rymmer 13 rum varav 9 dubbelrum och 4 flerbäddsrum med enklare standard. Läs mer om det nyöppnade gästgiveriet här

VI FORTSÄTTER ATT BEARBETA ÖSTERBOTTEN I FINLAND
Nästa helg åker delar av Gold of Laplands styrka (Beatrice, Monica, Thomas och Marino) till Vasa. Där ska vi dels delta på ett event där resebyråer, researrangörer, konferensbokare samt föreningar är inbjudna. Det är Visit Umeå som håller i eventet och har varit vänliga att erbjuda oss plats.

På lördagen den 23 april slår Österbottens Stormässa upp sina portar och där deltar Gold of Lapland tillsammans de övriga destinationerna i Västerbotten. Vårt alldeles nytryckta magasin tar vi med oss och delar ut till besökarna. Här kan ni se det färdiga magasinet!

SWEDISH WORKSHOP
Vi deltar på Swedish workshop i år igen och detta år är det i Jönköping. Från Gold of Lapland deltar Monica Holmgren, som redan har ett fullspäckat schema med möten. Med sig har hon en ny agentmanual och ett bildspel om företagen som är med i exportsatsningen.

HÄRLIGA BLOGGINLÄGG OCG FILM FRÅN NEDERLÄNDSK VISNINGSRESA
Vi har tidigare berättat om den lyckade visning vi hade för nederländsk media i mars och nu kommer de första resultaten. Kolla in den här fantastiska videon som Marleen Brekelmans har skickat -  Gold of Lapland

Hon har också skrivit på sin blogg, impressie van Zweeds Lapland. Hon postar nu varje vecka, och sen till i hösten igen http://www.flowmagazine.nl/places-we-want-to-go/boomhut-zweden.html

Tanken med våra visningsresor för press och media är att skapa intresse för Gold of Lapland  och för våra företags produkter. Alltid när vi har dessa resor slås vi av hur duktiga företagare vi har och vilket fantastiskt utbud vi har. Att pressresorna och den efterföljande publiciteten ger resultat vittnar våra företag om.

Har ni filmer som vi kan använda för att marknadsföra er så skicka gärna in dem till oss!

HÅLLBARHETSANALYSEN FÖR DESTINATIONEN ÄR PÅBÖRJAD
Vår praktikant Sofia har haft intensiva dagar för att få ihop 6 tvärsektoriella möten kring hållbarhet som planeras att genomföras under maj. Vi bjuder in politiker, tjänstepersoner, utvalda företag och föreningar, länsstyrelsen, biosfärsområdet Vindelälven, fiskerepresentanter, samebyar och föreningar, m fl. Dessa möten ska leda till en analys av Gold of Lapland och ett åtgärdsprogram för hur vi kan bli bättre på hållbar turism.

ARRANGEMANGSUTVECKLING FÖR ATT SKAPA NYA SÄSONGER
Gold of Lapland medverkar till arrangemangsutveckling i Malå, Norsjö och Lycksele på utvalda arrangemang som vi tror kan stärkas upp och är viktiga för vår destination. I Malå medverkar vi i Vinterfestivalen och i Norsjö har samtal inletts med Norsjö Beach. I Lycksele startar vi upp ett helt nytt event som i inledande skede går under arbetsnamnet Sportlovsveckan. Ett 20-tal föreningar/organisationer är inkopplade och här känner vi en positiv anda för att få till något riktigt bra!

VET NI VAD PROJEKTEN MÖJLIGHETERNAS REGION, PROJEKTET TRIUMF OCH VÅRT EGET INTILL GÖR?
Det pågår flera projekt just nu och för att visa fler vad projekten gör så ska vi göra en gemensam informationsinsats i Norsjö, Malå och Lycksele under våren. Syftet är att berätta vilka möjligheter som finns inom dessa tre projekt. Kom gärna förbi och ställ frågor! Här kan ni hitta oss:
Norsjö: 13 maj i Norsjö, kl 11 -12, på Medan och kl 12 – 13 på Restaurang Milan
Peder Johansson, Projekt Triumf och Karin Fällman, Gold of Lapland INTILL deltar på alla tre kommunernas möten och i Norsjö ansluter Beatriz Axelsson från Möjligheternas Region.
Malå 20 maj i Malå, kl 11 – 13 på Malå Hotell. Här deltar Roger Kågström som jobbar för Möjligheternas Region i Malå tillsammans med Karin och Peder.
Lycksele den 28 maj och där finns Peder, Karin och Nina Loughlin från Möjligheternas Region på Utemässan.

VI KOMMER ATT PRODUCERA EN BESÖKSGUIDE FÖR 2016
Besöksguiden kommer att se lite annorlunda ut från tidigare år, vilket vi hoppas kommer att vara positivt för våra besökare. Ni får vara med gratis i besöksguiden och information till den kommer att plockas från www.goldoflapland.com. Kontrollera att ni finns där ni vill finnas och kontrollera särskilt kontaktuppgifter och webbadresser samt att ni finns under de kategorier där ni vill synas: BO, ÄTA, GÖRA. Stöttande företag kommer också att exponeras i besöksguiden, då med annonsplats som innehåller logotyp. Alla ändringar samt logotyper från stöttande företag skickas till beatrice.bergqvist@goldoflapland.com senast 20 april.

DU DELTAR VÄL PÅ GOLD OF LAPLANDS ÅRSSTÄMMA!
Notera i era kalendrar datum för årsstämman, 18 maj med start kl12. Vi håller till på Hotell Källan i Åmiden. Inom någon vecka kommer inbjudan med program och alla medlemmar är välkomna att delta.

NYHETER FRÅN ANDRA

REGION VÄSTERBOTTEN - Anmäl dig till 28 april Infrastruktur och Idéverkstad
Den 28:e april är du varmt välkommen till en temadag kring fysisk infrastruktur och digital tillgänglighet, på Ansia Camping i Lycksele. Det är Region Västerbottten som samlar stora delar av turismbranschen i Västerbotten för att via två parallella aktiviteter, under en heldag, bidra till utveckling av länets turismerbjudande.
Inbjudan med anmälningslänk är bifogad här

Tidigare nyhetsbrev finnas att läsa genom att Klicka här

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gold of Lapland är en ekonomisk förening som ägs av drygt 80 företag och även en turistdestination som geografiskt sträcker sig över Lycksele, Malå, Norsjö, Vindeln, Robertsfors, Skellefteå,Vindeln, Sorsele och Arvidsjaur.

Gold of Lapland är en av tre samverkansparter i EU-projektet INTILL - INNOVATIV TURISM I LAPPLAND.

Gold of Lapland, Hemavan Tärnaby och South Lapland har beviljats ett samverkansprojekt för att utveckla turismen i den geografiska regionen Malå, Norsjö, Lycksele, Storuman, Vilhelmina,Åsele, Dorotea och Strömsund.